Svar: Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning
6. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe mine tidligere råd og give dig lidt nye tanker med på vejen :)
Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er vandholdig og dermed tørstslukkende, hvor den efterfølgende mælk er hans egentlige mad og tilsidst i brystet, kommer det man kalder fløden, som er der der giver jeres dreng dobbelthage og elastikker på arme og ben :)
Jeres dreng har brug for 6 hovedmåltider dagligt, altså 6 amninger, hvor han spiser effektivt og længe og får sin egentlige mad. Men derudover vil han naturligt nogle gange melde sig og die kortvarigt ved brystet - og derved få en tørstslukker. Og det betyder, at han sagtens kan have behov for at blive ammet 10 gange i døgnet, fordi nogle af amningerne vil være tørst og ikke et reelt måltid, men dog stadig et reelt behov.
Samtidig er det sådan, at børn i 4 måneders alderen godt kan have tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen. Når din dreng dier hos dig, så vil han sansynligvis begynde at slippe brystet, smile til dig, tage fat og die igen, slippe og pludre med dig, tage fat og atter die, for så igen at slippe, fordi far f.eks. kommer ind i stuen, og det er pludselig sjovere at kikke efter far. Og derfor vil børn i denne alder ofte spise lidt kortere måltider end de egentlig har behov for, og derfor søge brystet hyppigere.
Det er også sådan, at han godt kan være ved at være så stor, at han har behov for at få sat mælkeproduktionen op og derfor dier hyppigere nu. Det er netop hyppigheden der øger din mælkemænde og ikke varigheden af amning. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time...
Og hvis han så tilmed har refluks, så kan det også gøre, at han søger brystet hyppigere... Der er altså rigtig mange faktorer som spiller ind og som forklarer, hvorfor det vil være helt normalt, hvis han spiser 8-9 gange i døgnet :)
Når det så er sagt, så vil antallet af amninger naturligt nedsættes i takt med at han i løbet af den næste 1-2 måneder begynder med lidt skemad. Det vil være rigtig godt, at han fremadrettet tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur, og at han så tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde vil du komme ud af den problemstilling, som du oplever nu - at han ofte søger brystet, når han vågner og derfor ikke altid er parat til at die igen, når du ammer ham og han skal puttes. Tiden vil derfor arbejde for jer og der er grund til at tro, at hans lyst til brystet og virkningen af netop at få brystet før søvn vil fungere langt bedre fremadrettet :)
Jeg vil anbefale, at du om aftenen lægger dig med ham med det samme, når han er skiftet, har fået nattøj på og er gjort klar til natten - så han ikke når at blive for ked af det, før det er sovetid. Det er super, at du lægger dig med ham i jeres seng og han må gerne falde i søvn der, så han er helt tryg. Det er helt okay at du lister ud af soveværelset og lader ham ligge, hvor han er faldet i søvn, men du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade!
Du kan også gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans tremmeseng og kobler hans seng til din - igen naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når du kobler hans seng til din, så har du mulighed for at putte ham i egen seng, samtidig med at du stadig kan ligge tæt på ham og lade ham mærke dig, dine hænder, nærhed osv. så han lærer at falde i søvn, der hvor du ønsker, at han skal sove.
Når du selv går i seng sen aften - det vil være godt, hvis du kan holde dig vågen til kl 22, så vil det være super hvis du der kan amme ham igen og derefter putte ham. Så han får det man kalder for et drømmemåltid her, og derefter kan tage et længere søvnstræk. Det kan være rigtig dejligt for dig, hvis han derefter kan sove nogle sammenhængende timer, fordi det sikrer dig god søvn først på natten.
Der kan være flere grunde til, at jeres dreng nogle gange protesterer mod brystet. Det kan både handle om, at det naturligt er begrænset, hvor meget mælk han kan kapere, og hvis han er ammet en time forinden, så kan det godt være svært for ham at blive ammet igen, så måske skal hans rytme ændres lidt, så det er amningen før putning du prioriterer.. Det kan også være fordi han har refluks, smerter osv. og det er derfor rigtig godt, at I har en tid ved lægen, så I kan tale dette igennem. En forklaring kan også sagtens ligge i, at han igennem længere tid har forbundet det at sove med gråd og at det stadig sidder i kroppen på ham - og det tager tid at få en ny erfaringe med sig...
Desværre kan han jo ikke sætte ord på, hvad der er galt, men hans gråd er udtryk for at noget ikke er helt, som det skal være, og I må derfor forsøge at finde ud af, hvad det er. Nogle gange er I nødt til at prøve jer frem for at finde ud af det, altså bruge udelukkelsesmetoden, og det er helt okay.
Hvis han har sovet en længere lur, så vil han naturligt have brug for brystet, når han vågner, men har han sovet kortvarigt, så må du gerne tilbyde ham lidt vand af en kop, når han vågner og så give ham brystet, før du putter ham - det kunne måske også give lidt forskel hos jer. Han er jo en fysisk stor dreng, som ikke lyder til at mangle noget, og selvom brystet normalt ville virke tørstslukkende, så kunne det hos jer måske godt gøre en forskel.. Bruger han sut? Du kan også prøve at se om en sut kunne give ham lidt ro, når han vågner og om det ville gøre, at han så ville være mere parat til at die ved brystet, når han så skulle sove.. Når jeg skriver dette, så er det vigtigt at pointere, at sut og vand aldrig må gå i stedet for behovet for mælk, men der er hos jer tale om en fysisk stor dreng, som græder rigtig meget og hvor brystet godt kan hjælpe ham til ro - og hvor rytmen med fordel kan ændres til at han får mælk før søvn, hvilket også vil fungere fremadrettet i forhold til skemad, så at forsøge om dette kan hjælpe jer, synes jeg er et forsøg værd, med den alder han har, og den situation du beskriver...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske