Svar: Baby sover meget lidt om dagen og er ikke udhvilet
6. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Amalie
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan fornemme, at du har fulgt med i brevkassen på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der sker rigtig meget med børns søvn i 3-4 måneders alderen. Din datter har en alder nu, hvor hun følger langt mere med i, hvad der foregår omkring jer, hun kan se længere, fornemmer mere og mere tydeligt om hun er hjemme eller ude, om hun er i mors favn eller det er en fremmede der holder hende osv. Ligesom hun i denne alder let kan lade sig forstyrre, når hun spiser. Måske oplever du, at når du ammer hende, så tager hun fat, dier hos dig, men slipper så og smiler til dig, tager fat, dier igen, slipper igen og begynder at pludre med dig, tager fat igen.. og så kommer far måske ind i stuen, og det er langt mere spændende at kikke efter ham.
Denne store udvikling betyder, at man nogle gange kommer ind i en rytme, hvor barnet slatsover lidt hele dagen igennem, fordi hun bliver optaget af alt det der sker omkring jer og naturligt har svært ved at koble fra, ligesom børn i denne alder nogle gange slatspiser lidt for meget, fordi alt muligt andet er mere spændende end brystet.
Hendes søvn ændrer sig også nu, så den begynder at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Så i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de op, græder, har brug for trøst og ro og hjælpe til at komme ind i søvnen igen...
Det vil normalt være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor din datter sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan arbejde på, at hun tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual, så brystet indgår som en fast rutine i forhold til at skulle sove. Hvis hun tilbydes mælk før hun puttes, så hjælper det hende til at koble fra, finde roen og falde i søvn, og samtidig vil hun kunne sove længere på fyldt mave, end hvis hun f.eks. har spist en time før hun puttes.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at se dagen inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun hjælpes med at koble fra, når hun skal sove. Når hun ofte sover kortere lure, så vil du som mor naturligt ofte tænke, at hun skal hjælpes til at sove og dagen kommer meget let til at gå med netop at få hende til at overgive sig til søvnen. Men det er vigtigt, at du lige nu forsøger at tænke lidt anderledes, og i stedet tænker, at hun skal aktiveres ekstra, så hun bliver både fysisk og mentalt træt, før hun puttes. Hun skal altså nu bruge sig selv mere og mere aktivt, hun er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby.
Det vil være rigtig godt at lave forskellige bevægelege med hende. Det kan f.eks. være:
- Cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene
- At du griber omkring hendes hænder og håndled og selv lader hende trække sig op fra rygliggende stilling, så hun kommer op at sidde.
- At du støtter hendes lægge og bøjede knæ og hofte, og hjælper hende med at dreje underkroppen fra side til side
- At du forsøger at få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende interessant legetøj, som hun vender sig efter.
- At du hjælper hende med at få fat i egne tæer, når hun ligger på ryggen og trille om maven. Hun kan f.eks. få ranglesokker på.
Hun vil højst sandsynligt også begynde at synes, at det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvordan hun studerer og prøver at følge med, og måske vil hun så snart forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig, at hun gerne vil have du synger.
Det er rigtig fint, at du vælger at gå en tur med hende i barnevognen dagligt - fordi det hjælper hende til at sove et længere søvnstræk. Det betyder ikke så meget om det er formiddagsluren eller middagsluren, der er længst. Det vigtigeste lige nu er, at hun faktisk sover mindst en lur dagligt, som varer 1.5 time, fordi det er med til at sikre, at hun kommer igennem alle søvnens stadier og får en god kvalitet ud af sin søvn.
Jeg vil anbefale dig, at du i en periode lægger et bad ind mellem formiddagslren og middagsluren. Badet kan hjælpe hende med at blive aktiveret rigtig godt både motorisk og mentalt. Samtidig med at det forlænger hendes vågenperiode - og derefter kan du så lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der, eller gå en tur med hende i barnevognen.
Du skriver, at du har tabt dig en del, og helst skal tage på igen, og du nævner, at du ikke har energi til at gå med din datter flere gange dagligt. Det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at passe på dig selv! Amning er godt, men nogle gange så kan det være for energikrævende, og du skal naturligvis overveje, hvor meget du kan holde til og om din datter måske kunne have glæde af en flaske... Det er super flot, at du har prioriteret amningen så meget, men det må naturligt ikke gå ud over dit helbred og dit overskud til at være der for din lille datter - det er vigtigt at mor har det godt, og der er også mange fordele ved at give flaske.. :)
Derudover tænker jeg, at hun jo i løbet af den næste 1-2 måneder vil skulle begynde med skemad, hvilket også vil kunne aflaste dig lidt, så amningerne bliver færre, ligesom det vil kunne være med til at skabe lidt mere rytme for jer. På den måde arbejder tiden også for jer...
Jeg vil lige sende dig en skitseret dagsplan, som det kunne se ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes brystet igen, når dagen begynder så dagen starter stille og roligt.
Vågner, kommer op, I leger, hygger, tumler, pludrer
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, kommer op, I leger, hygger, tumler, pludrer. Hvis hun har sovet et par timer, vil hun naturligt have behov for brystet, når hun vågner
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Frokost: Ammes og puttes til middagslur. Puttes i barnevognen eller du kan lægge dig med hende og amme hende i din seng, så du også selv får lidt hvile midt på dagen.
Vågner, leger, pludrer, hygger, tumler
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner, leger, er aktiv, hygger, tumler, pludrer
Aften: Ammes efter behov, spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen. Puttes til natten med amning.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se, så indgår der en del amninger i denne plan, og det kan godt være, at din datter ikke har brug for så mange - men det er også okay hvis hun har. Nogle af amningerne kan være tørstslukkere, hvor andre vil være fulde måltider, og hvis det er varmt, så kan hun godt have behov for lidt ekstra mælk/væske og derfor behov for hyppigere amning.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske