Brev:
Baby sover meget lidt om dagen og er ikke udhvilet
6. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Baby sover meget lidt om dagen og er ikke udhvilet
Hej Helen :)
Jeg har en lille datter på 4,5 måned. Hun er født ved planlagt kejsersnit, et par dage før termin, da hun lå med numsen nedad. Jeg har ammet hende fuldt ud og det har været en vellykket amning.
Mit spørgsmål omhandler hendes søvn i dagstimerne. Om formiddagen går jeg tur med hende i barnevogn hvor hun sover 2 timer, og det er rigtig fint. Men resten af dagen hvor jeg er hjemme med hende og hun skal sove indenfor uden bevægelse, sover hun kun 30 minutter og vågner. Jeg kan ikke få hende til at sove videre, og hun er på ingen måde udhvilet eller har overskud til dagen. Efter ca 15 minutter er hun træt igen og jeg prøver at putte hende igen, med samme resultat - efter 30 minutter vågner hun uden at være udhvilet. Jeg har efterhånden prøvet alt hvad jeg kunne finde af råd, informationer og andet til hvordan jeg kan få hende til at sove mere, da hun tydeligt har brug for langt mere søvn.
Jeg har prøvet at vugge hende, lægge min hånd på hendes mave, prøvet samme ritual af, købt en svøbepose, sovet sammen med hende, givet hende sut og putteklud. Jeg har også i en periode gået tur med hende i barnevognen til alle hendes lure, men det har jeg ikke fysik eller energi til, da jeg har tabt mig en del, og helst skal tage på igen. Om natten sover hun rigtig fint, så jeg har også overvejet om hun egentlig får det hun skal have fordi hun sover så godt om natten. Jeg har lavet et søvn skema for at finde ud af hvor meget hun egentlig sov, men hun sover kun 11-12 timer i døgnet, og jeg kan tydeligt se på hende at det slet ikke er nok for hende.
Vi bor i lejlighed, så jeg kan ikke sætte hende udenfor og sove, og så trille lidt med hende når hun er ved at vågne - området hvor vi bor gør at jeg ikke er tryg ved at sætte hende udenfor.
Mit spørgsmål er; hvordan kan jeg hjælpe min datter til at sove mer end 30 minutter?
Jeg synes det er så synd for min datter, da jeg ved hvor vigtigt søvn er for hende i denne alder.
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Amalie