Svar: Baby 7 måneder vil ikke spise
28. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at din datter egentlig er glad for at spise, men det er færdiglavet babymad hun foretrækker... og det går naturligvis ikke i længden, det er vigtigt, at hun vænnes til at spise din hjemmelavede mad...:)
Det er super godt, at du giver hende mad i hånden, og du må meget gerne starte alle måltider med dette, fordi det netop er med til at vise hende, at det nu er spisetid og dermed gøre hende klar til skemaden, når du kommer med den :)
Derudover er det rigtig godt, at du holder mængden af mme på ca 500 ml i døgnet. Det sikrer hendes behov for kalk osv. men levner stadig også plads til anden mad. Jeg vil anbefale, at du giver hende 4 flasker i døgnet, og at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der så sikrer de plads til anden mad og mætter hende ikke for meget.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at tilbyde hende mad til nogenlunde faste tidspunkter dagen igennem. Jo mere faste spisetider hun har, jo mere parat vil hun være til at spise, når hun sættes til bordet. Hendes indre ur vil indstille sig på, at det netop er spisetid og hjælpe hende med at føle sig sulten og dermed parat.
Det er også rigtig godt, at du er opmærksom på hendes mave og at den fungerer...
Så alt i alt lyder det som om, at du gør rigtig meget godt og har nogle rigtig fine overvejelser - og det skal du naturligvis ikke lave om på :)
Færdiglavet babymad smager lidt anderledes end hjemmelavet mad, konsistensen er ofte også forskellig, og det kan godt være dette, som hun lige nu foretrækker. Det er det hun er tryg ved og glad for, og derfor det hun vælger. Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at blande færdiglavet babymad med den hjemmelavede mad. Det vil sige, at hvis du køber f.eks. "ris, kylling og grøntsager", så kan du med fordel blande lidt kogte ris, grønt eller jeres egen kylling i retten, så den stille og roligt tilsættes jeres mad - altså så jeres mad naturligt kommer til at fylde mere og mere og den færdiglavede babymad mindre og mindre.
Det samme gælder, hvis du giver hende færdiglavet spaghetti med kødsovs, bøf stroganoff og lignende - prøv om du kan lave lignende retter til jer selv og mix så den hjemmelavede med det færdiglavede, som hun godt kan lide - og lad det hjemmelavede fylde mere og mere. Hvis du gerne vil have hende til at spise f.eks. kartoffelmos igen, så kan du også købe stroganoff på glas og servere det med den hjemmelavede mos...
Du skal også være opmærksom på, at hun måske blot protesterer over, at den hjemmelavede mad er for "babyagtig" for hende, og at hun generelt gerne vil have det, som hun ser, at I voksne spiser. I spiser sandsynligvis ikke kartoffelmos med torskerogn, så det vil hun heller ikke have, men spiser I kartoffelmos og millonbøf, vil hun måske gerne spise det hjemmelavede, netop fordi I så spiser det samme...
Og så skal du også være opmærksom på, at når I er på farten, og hun får "tube-mad", så lærer hun at spise på denne måde, og det kan være med til at gøre, at hun pludselig afviser skemaden. Derfor er det en god idé, hvis du kan medbringe en tallerken/skål og en ske og servere maden for hende, som du ville gøre derhjemme. Også selvom det kan virke let at stikke hende en tube og lade hende spise en middagsret på denne måde. Det er generelt vigtigt, at hun lærer at spise imens hun sidder i høj stol og at hun får hagesmæk på, får maden serveret af tallerken, med bestik osv. Så dette bliver det naturlige for hende fremover og du allerede nu naturligt lærer hende lidt "bordskik/opdragelse" :)
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød (mix mellem hjemmelavet og færdiglavet grød), vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og måske små bidder af en blød bolle med lidt smør. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - et mix mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kartoffelbåde fra ovnen og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping (mix mellem hjemmelavet og færdiglavet grød), frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen et mix mellem færdiglavet og hjemmelavet mad. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske - og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Jeg håber, at disse tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske