Svar: At spise med ske
28. maj 2019
Alder:
6 mdr.
Kære mor til hende den lille søde :)
Tak for dit brev, - dejligt at høre, at det går bedre med både mad og søvn :)
Det er helt naturligt, at små børn spytter skemaden ud i starten. Det handler ofte ikke om, at de ikke kan lide maden, men at de i mælkeperioden spiser ved at malke med tungen - det gælder uanset om det får bryst eller flaske. Og derfor bruger de naturligt også tungen, når de pludselig tilbydes skemad og vand af kop. Det har altså en naturlig forklaring, at jeres datter har svært ved helt at finde ud af teknikken med at spise af en ske, ligesom hun "lapper vandet i sig som en kat", når hun drikker af en kop...
Øvelse gør dog mester, og det lyder som om, at det går fremad nu. Dejligt! Det er rigtig godt, at din datter er glad for at sidde med mad i hånden, fører det til munden og gerne vil smage, gnaske og undersøge, spise selv. Det skal du udnytte, for det er vigtigt til at give hende fornemmelse for smag, konsistens osv. men det er også vigtigt for hendes mundmotoriske udvikling og dermed evnen til at spise mere og mere rigtig mad.
Hun er for lille til selv at kunne spise med en ske, men vil naturligt nyde at have en ske i hånden. Det kan dog være en god idé, at du forsøger at tilbyde hende ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle på - og så kan du følge efter med lidt på en ske, så hun sidder med mad fremfor en ske :) Det kan også nogle gange være en idé at dyppe f.eks. agurk eller ristede rugbrødsbjælker i grød og mos og så lade hende sutte skemaden af dette og derefter følge efter med skeen...
Du skriver, at det er svært med rytme og svært at trappe ned i amningerne - og det forstår jeg godt. Nu hvor hun er blevet 6 måneder, vil det dog være rigtig godt, hvis du forsøger at skabe så fast en rytme i løbet af dagen som muligt. Det vil være godt med faste spisetider (+/- en halv times tid), ligesom rutinerne omkring måltiderne gerne må være nogenlunde ens, fordi det giver genkendelighed og hun forberedes på den måde til at det er spisetid, hvilket også er en forudsætning for at være klar til maden, når den serveres...
Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos - der begyndes nu med kød og fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos. Vand af kop.
Ammes - powernapper eller den springes nu over, afhænger af, hvor lang middagsluren er
Aften 18: Kogte grøntsagsbuketter i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos, også her begyndes med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger dog af, hvorvidt hun har sovet to eller tre lure dagligt
Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så indgår der i min dagsplan rigtig mange måltider, og din datter behøver ikke spise særlig meget hver gang - lidt har også ret. Rytmen er lavet sådan, at hun tilbydes mad i hånden og skemad, samt vand af kop, når hun vågner - og så tilbydes hun mælk før hun skal sove. Der kan godt gå 1-1.5 time imellem at hun tilbydes skemad og hun tilbydes mælk. Det er vigtigt med denne rytme, for at give plads til både skemad og mælk og lyst til at spise, ligesom hun ikke længere skal ammes flere gange om natten, da dette naturligt også vil fjerne lysten til at spise om dagen... :)
Når hun skal spise, så vil det være rigtig godt, at du sætter hende i den høje stol, og at du sætter dig foran hende. Du skal skabe øjenkontakt mellem jer, og du skal signalere, at det er spisetid nu. Det gør du ved at verbaliser omkring maden og lade hende spejle sig i dit ansigt. Brug din stemme og din mimik "mmm mmm mam mam, dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mam mam mam", åbne munden, ind med skeen. Det skal køre i en nogenlunde jævn strøm, så hun ikke glemmer, hvad I er igang med og ikke afledes for meget af andre ting...
Når hun så en gang imellem alligevel bliver afledt eller har brug for en pause, så er det naturligvis helt okay, så følger du hende i det "hov der var far, hej far", og så fanger du hendes opmærksomhed igen, når hun virker klar, "se her, skal du have lidt vand", giver hende vand, og I fortsætter med at spise.
Hvis du synes, at hun har meget svært ved at drikke vand, så må hun gerne drikke af en tudkop. Det at koppen har en tud kan gøre, at hun bedre finder ud af at holde tungen nede, når hun drikker, så det kan nogle gange være en hjælp. Det kan være en gammeldags kop af den slags med to hanke, så hun også selv kan lære at holde koppen med begge hænder og så kan tuden tages af, når hun mestrer dette og hun kan drikke af den som en almindelig kop. Der er billeder af denne type kopper i min bog om børn og mad :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske