Brev:
Amning er blevet en søvnassociation
27. maj 2019
Alder:
9 mdr.
Amning er blevet en søvnassociation
Kære Helen!
Vores datter på nu 9,5 mdr. kan stadig kun falde i søvn om aftenen med brystet i munden. Vi vil nu meget gerne have hende lært at falde i søvn selv. Hun har på intet tidpunkt i sit korte liv faldet i søvn bare ved at man lagde hende i seng, barnevogn eller babynest. Og ja, det giver nu bagslag for os forældre! Men vi er så klar til at ændre på tingene.
I øjeblikket er hun meget morsyg, så perioden med separationsangsten kender vi alt til herhjemme. Desuden er hun i gang med at lære at komme videre fra krybestadiet og kæmper med at komme op på knæ og hænder. Motorisk er hun derfor også meget plaget. Endelig er hun heller ikke den store tilhænger af skemad pt (bortset fra aftengrød lige inden tandbørstning), men vil gerne selv spise med fingrene - og allerhelst brød med smørepålæg eller skiveost, sød kartoffel, ærter og majs. Alm. kartoffel, broccoli osv. samt kød ryger ikke ret nemt ned. Men det er forhåbentlig også en fase?!
Endelig er hun også ved at få 4 tænder i overkæben, så det giver vel også udfordringer...
Som regel ammer jeg ‘godnat’ ved 20-20.30-tiden; inden da har vi evt. haft hende i bad, givet aftengrød, børstet tænder og læst godnathistorie. Og hun er træt på det tidspunkt. Hun har jo desværre lært sig, at når man skal sove, så skal man have bryst. Men jeg synes, at hendes tænder generer/gør lidt ondt i området uden om selve brystvorten nu, især når hun ligger ned og bliver ammet. Tidligere har der aldrig været problemer af den slags.
Oftest sidder jeg derfor op og ammer, men hvis jeg trækker brystet til mig lige når hun er ved at falde i søvn, så vågner hun prompte, græder, gejler sig op og har meget svært ved at falde til ro igen. Opvågningen sker hyppigt også, når jeg lægger hende fra mig på vores seng. Hun søger meget viljefast brystet og falder ofte ikke til ro, før hun får det igen.
Nogle gange lykkes det heldigvis for hendes medmor at få hende til ro og falde i søvn uden bryst i munden, og så er vi jo helt høje.
Som regel falder hun jo i søvn i vores seng, men når vi går i seng, så flytter vi hende over i sin egen seng, og derefter sover hun rigtig fint, oftest til næste morgen uden opvågning eller amning.
Om dagen er det også meget sjældent, at vores datter falder i søvn af sig selv i barnevognen. Vi må derfor oftest gå en tur med hende i barnevognen, hvorefter hun så sover rigtig fint de allerfleste dage.
Vores datter skal starte i vuggestue i slutningen af juli og er til den tid 11 mdr. Jeg synes, det er længe at vente på at hun måske selv falder i søvn om aftenen, fordi hun så til den tid er så udkørt pga. de mange nye indtryk fra vuggestuen. På nuværende tidspunkt kan hun jo heller ikke passes af andre om aftenen pga. alt det ståhej omkring amning og falde i søvn med brystet i munden.
Hun er generelt en glad og dejlig pige, som trives rigtig godt.
Vores spørgsmål er nu: Hvad gør vi? Skal vi vente med at tage sovekampen uden brystet til vi er forbi separationsfasen, eller kan vi lige så godt begynde nu?
Og har du nogle fif til, hvordan vi skal gøre det?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
mødrene