Svar: Hvornår stopper man med putteflasken?
22. maj 2019
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine korte spørgsmål :)
Det anbefales at stoppe helt med flaske, før barnet når 18 måneders alderen. Det anbefales både af hensyn til barnets tænder - det er lidt problematisk, hvis barnet bliver ved med at få flaske, fordi mælkesukkeret vil påvirke både mælketænderne og de blivende tænder. Og så anbefales det også, at man udfaser flasken, fordi den kan være med til at holde barnet i et "baby-stadie", som barnet jo ikke længere er i...
Det er, som du selv er inde på, rigtig godt, hvis I kan erstatte med noget andet. Det vil f.eks. være en god idé, at I giver jeres datter et godnatmåltid om aftenen - serveret adskilt fra aftensmaden, f.eks. adskilt af et bad. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aftensmad kl 18 - spiser almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid ca 19.30 - det kan være en grød eller rester fra aftensmaden, letmælk af kop eller vand. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten kl 20 med putteklud, bamse, kærtegn, godnatlæsning, godnatsang og lignende.
Som du kan se af denne plan, så erstatter godnatmåltidet flasken, så denne helt kan trappe ud og hun sikres mæthed til natten. Trygheden, som flasken giver hende, erstattes af putteklud, bamse, kærtegn, godnathistorie, og sang..
Lige nu vil det derfor være rigtig godt, hvis du kan introducere disse ting, når hun skal puttes, og gradvist skrue mængden af mælk ned i flasken. Det vil sige, at hun i stedet for 200 ml tilbydes 180, 160, 140, 120, 100 ml og til sidst går over til at få lidt mme eller letmælk af en kop, som så senere kan blive til en tår vand.
Samtidig med at du lige nu giver hende flaske og trapper mængden af mme ned, så putter du hende med putteklud, bamse, kærtegn, historie osv. Så dette naturligt tager mere og mere over. Det vil sige, at hendes ritual hele tiden ligner sig selv, alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at mælken stille og roligt gives af en kop i stedet og at hun stille og roligt derefter går over til blot at få lidt vand.
Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed - derfor er det godt, hvis I kan begynde med et ritual, som vil fungere rigtig godt for jer alle fremadrettet og gradvist erstatte den flaske, som hun tilbydes lige nu :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til hvordan :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske