Svar: Fiskeolie og lidt opfølgning
19. maj 2019
Alder:
19 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar - det er bestemt en god idé at forsøge at gå lidt til og fra, og så må I se, hvordan jeres dreng reagerer på dette. Hvis han bare ligger og tumler rundt, snakker og underholder sig selv, så er det rigtig fint. Bliver han ked af det, så skal I naturligvis være der for ham :)
Strygetøjmetoden er netop for at være der for ham, men være der på afstand, så han stadig har jer hos sig, men samtidig også lærer at falde i søvn i egen seng. Igen kan han godt hoppe rundt, søge kontakt osv. ligesom han kan finde på at smide sin bamse ud af sengen, når du har puttet ham - i givet fald, så går du hen og stryger, og når du så har strøget en skjorte færdig, så går du tilbage til ham, tager bamsen op og giver ham den, putter ham igen og går tilbage til dit strygetøj.
Det er vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt, så han er træt og parat til at sove, når I putter ham. Det er en forudsætning for, at han naturligt begynder at mærke trætheden og stille og roligt vil falde til ro - fremfor at hoppe rundt og lege :)
Med hensyn til fisk og fiskeolie, så anbefaler Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen ikke dette til børn, da børn f.eks. normalt vil få deres behov for D-vitamin dækket via det anbefalede daglige tilskud, og da der normalt ikke er behov for at supplere deres kost med de vigtige n-3 fedtsyrer, som de får fra fisk.
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler, at både børn og voksne spiser forskellige typer fisk og fiskepålæg mindst to gange om ugen - og du må f.eks. gerne bruge fisk fra dåse eller tube. Det betyder, at du f.eks. kan give din dreng makrel i tomat, laksesalat, torskerogn, marinerede sild, sildepostej og lignende, ligesom han også meget gerne må få rødspætter, fiskefrikadeller og lignende. Du kan i flere butikker købe forskellige typer af fisk - også færdigstegte fileter og fiskedeller, så du kan give ham fisk, selvom du ikke selv er den store fiskespiser. Han må gerne få remoulade osv. på :)
Når det anbefales at spise frisk fisk og fisk fra dåse/frost/tube fremfor fiskeolie, så er det fordi fiskeolie er renset for vitaminer og mineraler - det indeholder kun fedtsyrer. Barnet får således ikke samme gavnlige effekt af fiskeolietilskud, som det får ved at spise rigtig fisk.
De vigtige n-3 fedtsyrer får vi også fra planter (grønne grøntsager, olier og margariner) og behovet dækkes derfor ikke kun via indtag fra fisk. Jeg mener f.eks., at der er en del n-3 fedtsyrer i f.eks. rapsolie, ligesom det også findes i hørfrø og grønkål...
Når det så er sagt, så forstår jeg godt dit spørgsmål omkring fiskeolie, for undesøgelser viser, at netop n-3 fedtsyrerne er vigtige for udviklingen af barnets hjerne- og nervesystem, især de første 2 år - og den letteste kilde er via fisk. Så hvis man slet ikke spiser nogen former for fisk og har meget svært ved at få dette ind som en fast del af kosten i hverdagen, så kan fiskeolie være et alternativ.
Vælger du at give din dreng fiskeolie, så vil jeg anbefale, at du køber et produkt, som er beregnet til børn i alderen 1-10 år. Forbrugerrådet TÆNK har i februar 2019 blandt andet testet fiskeolie, og du kan kikke på deres test... jeg mener dog ikke, at de har testet produkter til børn, måske fordi det netop ikke anbefales...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske