Brev:
Foretrækker amning fremfor mad
9. maj 2019
Alder:
8 mdr.
Foretrækker amning fremfor mad
Hej Helen.
På trods af at det er 3. barn har jeg stadig nogle udfordringer. Man kan åbenbart ikke bare gøre det samme som med de forrige børn 😊
Jeg skriver fordi at Johanne på 8 måneder lige om lidt, har lidt udfordringer med at spise almindelig mad frem for amning. Hun er en pige som har været ret følsom i munden fra start, hvilket betyder at hun ikke bruger sut og generelt har fået stimuleret sin brækrefleks hvis hun fik noget andet i munden end mit bryst.
Da hun var ca 6 måneder gik jeg igang med at introducere grød og grøntsagsmos, men på trods af forsøg med flere forskellige grødtyper, med og uden frugtmos, grøntsagsmos hjemmelavet og færdigkøbt, så er det gået meget langsomt med at få hende til at spise. Al slags grød bliver afvist. Først for ca 3 uger siden er hun begyndt at acceptere ellas kitchen purerede grøntsager på tube til middagsmad og aftensmad. En tube på 120ml bliver fordelt på 2 måltider. I starten kunne jeg snyde hende med at få skeen ind når hun åbnede munden for en majssnack. Jeg tilbyder små rugbrødshapsere kogte grøntsager, pastaskruer, frikadeller o.l. Og forsøger til aftensmad at mose noget af det mad vi spiser. Men hun er meget lidt interesseret.
Hun ammes meget mere end hun burde: om morgenen når brødrene spiser morgenmad, og inden formiddagslur.
Hun sover mellem 1-2 1/2 timer.
Vågner og får tilbudt rugbrød med Leverpostej eller lignende samt ellas kitchen grøntsagsmos. Ammes efterfølgende, og igen inden næste lur. Sover igen 1- 2 1/2 time (som regel sover hun en kort og en lang lur - af og til 3 korte lurer)
Vågner og får tilbudt frugt, tvebakke og frugtsmoothie, ammes igen. Efter ca 2 timer spiser vi lidt aftensmad (ellas kitchen mos og pastaskruer/kartoffel og hvad vi ellers får) Ammes når hun bliver lagt til at sove om aftenen. Ammes igen mellem 22-24, og løbende gennem natten.
Hun spiser ikke meget hos mig om natten, da det mest handler om tryghed for hende at ligge tæt. Men 2-3 måltider om natten.
Hun følger stadig sin kurve, og har det generelt rigtig fint. Men jeg kunne virkelig godt bruge en køreplan for hvad jeg skal. Hvilke amninger skal først ryge, hvad skal jeg gøre mere af. Min egen sundhedsplejerske siger at det nok skal komme med at spise mad, men synes bare ikke der sker de store fremskridt 😬
Hvad er dit forslag? Som sagt er grød ikke noget hun har lyst til.
Hilsen