Svar: Hvad pokker gør man når ens baby ikke vil spise grød og mos?
9. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrives af din dreng og alle dine tanker :)
Du har naturilgvis helt ret, når du skriver at din intuition siger dig, at det hele hænger sammen - der er ingen tvivl om at alder, udvikling, amning/mælkeindtag, rytme osv. spiller ind, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig dejligt, at V. er så motorisk godt igang, som han er - han er motorisk meget stærk, kravler, rejser sig ved møblerne, spiser selv og er dermed også rigtig god til at føre maden til munden og koordinere sine bevægelser, ligesom han er i stand til at tygge mad i stykker og mad med mere bid. Det er derfor ikke fordi han ikke får noget at spise, han spiser faktisk - men helst mad, som han selv kan styre - hvilket han jo gerne må.
Det der er udfordringen er, at han - selvom han er god til at spise selv - naturligt bliver træt. Det kræver utroligt stor koncentration at tage maden op fra tallerkenen, føre den til munden, komme den ind i munden, bearbejde den der og synge - og gentage processen igen og igen. Og han bliver derfor let træt, før han egentlig har fået tilstrækkeligt indenbords. Mad i stykker mætter ham naturligt ikke på samme måde som skemaden ville gøre... Derfor er det rigtig godt, hvis du sammen med mad i stykker kan serveres grød og mos, så han stadig tilbydes lidt ekstra mættende :)
Hans udvikling påvirker naturligt også hans nætter. børn som er motorisk fremmelige sover ofte meget uroligt. Det handler både om, at han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra på egen hånd, og det handler også om, at han drømmer mere - alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover, og da han kravler rundt og rejser sig ved møblerne osv. og kun er 7 måneder gammel, så oplever han naturligt rummet han er i på en anden med tog verden meget stor.. Og det giver ekstra oplevelser at bearbejde og derfor ekstra urolig søvn. Man kan sige at hans hjerne måske ikke altid kan følge med alt det, som kroppen skaber....
Det er derfor naturligt, at han sover meget uroligt om natten og det kan også gøre, at han om natten bliver ekstra brystsøgende, fordi amningen hjælper ham med at finde ro både motorisk og mentalt.. MEN, hans mælkeindtag er for højt, og det er lidt problematisk, at han ammes så meget, som han gør og derudover tilbydes 2 flasker. Hans indtag af mælk bør sættes ned, fordi det fjerner pladsen og lysten til skemaden og dermed nedsætter hans appetit.
Det vil være passende med 4 mælkemåltider i døgnet og det er fint med 2 flasker, derudover kan du amme 2 gange. Jeg anbefaler, at disse 4 mælkemåltider ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal han ikke ammes, men skal i i stedet tilbydes vand af kop. Det er meget vigtigt, at du bruger vand til alle måltider og at du giver ham vand som tørstslukker imellem måltiderne. De små amninger, som han får ind i mellem og om natten skal fjernes og i stedet kan han drikke små slurke vand af kop.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 6.30-7: Tilbydes klatkager (grød stegt på panden) og vand af kop.
Puttes til første lur omkring 7.30 som nu...
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtsmoothies, som han er glad for.
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, som leverpostej, makrel og meget gerne grøntsagsmos som pålæg. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret på glas, som du smører ud på hans brød - og på den måde sikrer ham lidt mos og dermed ekstra mad i maven :) Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 14: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping - eller en grødsmoothie :) Frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Sover dagens 3. lur
Aften 17-17.30: Aftensmad - udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager... Prøv om du kan mose hans grøntsager med en gaffel, så de stadig har masser af bid, men så han også stadig får lidt mos. Lav evt. lidt grøntsagssovs eller kom lidt smørsovs på - det vil han måske godt kunne lide :) Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 22-23: Drømmeflaske
Som du kan se, så har jeg i denne plan mange små måltider hele dagen igennem og de fire amninger/flasker ligger som sagt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når mælken ligger her, så tager det ikke pladsen op for den rigtige mad og samtidig hjælper det til roligere søvn :)
Jeg har forsøgt at lave en kombination af mad i stykker og også moset mad jf. dagsplanen.
Du kan med fordel også forsøge at bruge ristede rugbrødsbjælker, eller f.eks. lave en agurkeske - og bruge dette som ske ned i grød og mos. Det kan nogle gange være en idé til at få ham til at acceptere skemaden bedre, at du ikke bruger en ske af plast lige nu, men bruger mad som ske.. og gradvist kan du, når han har fundet ud af at grød og mos smager rigtig godt, gå over til at bruge en rigtig ske.
Du skal også være opmærksom på, at hvis du altid har serveret grød og smoothies i poser, så har han ikke lært at spise dette med ske.. Derfor kan det være en god idé, at du viser ham, at du presser maden ud på en ske og giver ham det på denne måde, så han får en erfaring med sig om, at det er det samme han spiser, blot på en ny og anden måde, men naturligt stadig er tryg ved det :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske