Svar: Sproglig udvikling
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at finde noget præcist for de sproglige milepæle - det skyldes, at der er her meget vide rammer i forhold til, hvornår børn siger hvad og hvordan...
Den sproglige udvikling sker i en kombination af arv og gener og også af den påvirkning og støtte, som barnet får fra de voksne - især fra mor og far. Jeres dreng kommunikerer dog allerede rigtig meget og har gjort det fra han var helt spæd - han kommunikerer via lyde, fagter, han smiler, rækker ud, efterligner jeres udtryk, og det I gør, og det er rigtig godt, at I læser for ham, sætter ord på billeder osv. Det at have fælles opmærksomhed på en ting er en grundlæggende forudsætning for den sproglige udvikling - det kan være ting i en bog, men også ting i hverdagen, det I gør sammen og laver sammen, ser og oplever sammen.
Det er godt, hvis du i hverdagen sætter ord på f.eks. måltidet, bleskift, af- og påklædning og i det hele taget går og små snakker med din dreng. Det er rigtig godt, hvis du kan sætte ord på billeder i bogen f.eks. dyrenavne og dyrelyde og viser ham dette, når I er ude at gå tur - se der er en and, anden siger "rap-rap", "hunden siger vov", "fuglen siger pip-piiip", "katten siger Miiiav" osv. Så det I har set i bogen bliver gentaget i "den virkelige verden" :)
Det er super, at han siden 7 måneders alderen f.eks. har sagt "mam-mam" eller lignende, når han spiser. Det kan både betyde "dejlig mad", "jeg er sulten" eller "maden smager godt", og det er vigtigt, at du her gentager hans lyde omkring maden og måltidet og også sætter de rigtige ord på.
Med den alder han har nu, så vil han ofte anvende lyde, som minder om rigtige ord, men som ikke er rigtig ord. Præcist som du skriver, at han f.eks. siger "Aa" i stedet for "Ja" eller "ak" i stedet for "tak". Ligesom han vil være mere bevidst og f.eks. dreje hovedet fra side til side for at sige nej.
Du vil sandsynligvis også kunne lære ham at vinke eller klappe, ligesom han vil kunne vise, hvor stor/høj han er - hvor han strækker armene op over hovedet - eller hvor stærk han er, ved at knytte hænderne og spænde i kroppen. Det er helt naturligt, at han forstår langt mere end han siger, og det er rigtig dejligt, at du kan fornemme, at han har et stort indre ordforråd. Han vil netop vise dette med sin mimik, og sin krop.
Sanglege med fagter, og hvor man bruger kroppen kan være rigtig godt, ligesom det vi være godt, at I leger "gi-tage-lege", gemmelege, eller ride-ranke osv. Jo mere I kan synge og lege forskellige lege, jo bedre er det.
Du må meget gerne gentage hans pludren og forsøg på ord - det er bedre at gentage hans lyde eller sige det rigtige ord, hvis du ved, hvad han lyde betyder - end det er at kræve at han skal sige noget bestemt. Du skal passe på ikke kræve "kan ...
... du sige...?", fordi det godt kan gøre, at han føler sig unødigt presset. Det er derfor bedre i hverdagen at tale om de forskellige ting og give plads til dialog mellem jer - og hvor han hele tiden har en følelse af, at du gerne vil tale med ham og forstår, hvad han kommunikerer :) Så hvis han f.eks. siger "iip" for fugl (fordi fuglen siger pip", så kan du gentage og vise, at du forstår ham ved f.eks. at sige "Ja, det er en fugl, fuglen siger pip".
Omkring 1 års alderen begynder børn ofte at sige deres første ord, men der er stor forskel på, hvornår det første rigtige ord komme, alt mellem 8-18 måneder er normalt :)
At lære at tale er en kompliceret proces - han skal være opmærksom på forskellige lyde i sproget, skal kunne producere lydende og også kunne sætte dem sammen til forståelige ord. Nogle børn "knækker denne kode" ret hurtigt, og andre har brug for længere tid - og det er helt okay. Der er også nogle børn, som suger ord til sig, men som ikke selv producerer ord - før de så pludselig en dag begynder at sige en masse, og så er der børn, som siger en masse ord, men har svært ved at udtale dem rigtigt....
Generelt siger man, at sprogforståelsen udvikler sig langt før talen. Så små børn kan ofte forstå en sætning f.eks. "hvor er din sut?", lang tid før barnet selv kan sige denne sætning...
I alderen 20-24 måneder taler man ofte om, at der sker en "ordforrådsspurt". Før denne alder lærer barnet måske ca. 3 ord om måneden, og under ordforrådsspurten mener man, at barnet måske lærer 10-20 nye ord om ugen.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
I 1-2 års alderen vil man normalt forvente, at barnet begynder at stille spørgsmål og siger "A´det?" som udtryk for "Hvad er det?". Jeres dreng vil pege på feks. en lampe og du kan derfor svare "det er en lampe".
Ligesom jeres dreng nu kan udpege billeder i en bog, så vil han stille og roligt også kunne begynde at udpege ting i hverdagen - f.eks. "bogen", "sutten", "bamsen", "hagesmækken" osv.
Han vil også begynde at kunne følge en opfordring, så han rent faktisk kan finde bamsen, hvis du beder ham om det... Men det er ikke endnu, det er blot for at nævne, at der sker rigtig meget mellem 1 og 2 år....
Så ja, et eller andet sted, så skal du naturligvis have tålmodighed, men du skal naturligvis også være opmærksom. Hvis din dreng har eller har haft problemer med ørerne, så vil det kunne spille ind på hans sproglige udvikling. Mellemørebetændelser og væske i mellemøret kan gøre det sværere for ham at høre de forskellige sproglyde og derfor sværere for ham at tale... Derfor skal man som forældre naturligt være opmærksom på, om barnets hørelse er i orden og er man i tvivl, så kan man altid kontakte egen læge eller øre-næse-hals-læge :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Røgede fisk og børn
Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.
Til børn er det en god idé at følge disse råd:
- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.
- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.
- Vær opmærksom på at...
Mælkedranker
Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.
De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.