Svar: Forskel på modermælkserstatning 1 og 2
4. maj 2019
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Modermælkserstatning er betegnelsen for mælk, som kan gives barnet fra fødslen. Det er enten pulver, der skal blandet op i vand, eller det kan købes som drikkeklar erstatning på brik. Der er regler for, hvordan modermælkserstatning skal være sammensat, og der tages udgangspunkt i sammensætningen af modermælk. Der vil dog ofte være et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer i modermælkserstatning, end der er i modermælk, fordi optagelsen af næringsstofferne ikke er helt så god, som når barnet får modermælk - og det ekstra indhold af vitaminer og mineraler i erstatningen sikrer, at barnet stadig får sit behov dækket. Modermælkserstatninger er det man kalder fyldgyldige. Det betyder, at barnet kan leve udelukkende at dette indtil 6 måneders alderen. Modermælkserstatninger er det, du kalder type 1 :)
Tilskudsblandinger - det du kalder type 2 - er ikke en fuldgyldig erstatning. Det betyder, at barnet ikke kan leve af dette alene, det gives som tilskud til anden mad. Det betyder også, at disse produkter tidligst kan anvendes fra barnet er 6 måneder. Tilskudblandinger er lidt anderledes sammensat en modermælkserstatninger. De kan f.eks. have et højere indhold af protein og visse mineraler. Ofte er jernindholdet højere i tilskudsblandinger end i modermælkserstatninger. Det vil sige, at der er mere jern i type 2 end der er i type 1. Og vælling er f.eks. en tilskudsblanding.
Der er ikke ernæringsmæssig grund til, at man skifter til type 2, når barnet bliver 6 måneder. Man kan roligt fortsætte med modermælkserstatningen, hvis barnet trives med og er glad for denne. Nogle forældre vælger dog at gå over til tilskudsblandinger for f.eks. at sikre barnet ekstra jern, men Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres anbefalinger for ernæring til spædbørn og småbørn "Der er ingen grund til at anbefale tilskudsblanding frem for modermælkserstatning efter 6-månedersalderen. Her er det ligeså godt at fortsætte med modermælkserstatning, for barnet har ikke behov for det højere indhold af protein og visse mineraler, som tilskudsblandingerne kan indeholde."
Med hensyn til gylp, så bliver dette ofte mindre i takt med, at jeres søn bliver ældre og begynder at indtage mere rigtig mad. Jo fastere føde, jo større sandsynlighed for at maden bliver i maven. Med den alder jeres dreng har nu, så vil det ofte også være relevant at skrue lidt ned for antallet af flasker, og de fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet. Jeg anbefaler, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Hvis jeres dreng endnu ikke er blevet 8 måneder, vil det være rigtig fint med fire flasker og disse kan ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Det er vigtigt, at I giver jeres dreng små hyppige måltider - det er bedre, at han spiser 1 dl. og drikker vand af kop, end at han spiser 2 dl og så ikke kan holde maden i sig. Det er på samme måde bedre, at han drikker 160 ml af sin flaske og holder mælken i sig end at I giver ham 200 ml, og han så gylper mælken op...
Det er vigtigt, at I sikrer jer at hans mave holdes naturligt igang. Hvis han har problemer med forstoppelse, vil hans tendens til at gylpe naturligt også blive større. Der skal være passage, maden skal kunne komme igennem mave- og tarmsystemet uden større problemer og nogle gange kan afføringsmiddel være nødvendigt.
Det er fint med Arlas Baby & Me. Man kan godt købe specielerstatning til børn som gylper meget, men det skal bestilles hjem fra England, og med den alder jeres dreng har, og det I beskriver, så tænker jeg, at det ikke vil være nødvendigt. Man kan også tilsætte aprestagum (johannesbrødkernemel) til hans mælk for at gøre mælken tykkere, men igen lyder det ikke umiddelbart til at være nødvendigt hos jer....
Hvis I skønner, at jeres dreng gylper rigtig meget og altid har gjort det, så vil det være godt, at I drøfter det med lægen. Han bør ikke gylpe så meget, at det påvirker hans trivsel, så han ikke tager tilstrækkeligt på eller f.eks. får sin søvn ødelagt, fordi der kommer mælk retur, når han sover. Hvis det er tilfældet, så bør lægen vurdere, hvad det kan handle om og vurdere, om han bør indlægges til undersøgelse og evt. behandling.
I overgangen mellem spiserør og mavesæk sidder en ringformet lukkemuskel, som åbner, når maden/mælken skal ned i maven, som som ellers er lukket for at sikre, at der ikke løber syge tilbage fra mavesækken til spiserøret. Hos nogle børn er mavemusklen slap, hvilket betyder, at der hele tiden sker lidt tilbageløb af mavesyre op i spiserøret, det man kalder refluks. Det kan gøre ondt, det svier og brænder og ofte vil jeres dreng også kunne smage syren i munden (sure opstød)...
Hvis jeres dreng har problemer med dette, så skal han behandles, fordi den syre, som irriterer slimhinden kan danne små sår. Man kan behandle med syreneutraliserende medicin. Igen er det noget jeres læge skal vurdere.
I forhold til gylp er der ikke forskel på, om I giver ham type 1 eller type 2 - modermælkserstatning eller tilskudsblanding :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske