Svar: Dreng på 7.5 måned der ikke vil sove
2. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...
Du skriver, at din dreng ikke vil sove - og når jeg læser din beskrivelse, så synes jeg faktisk det ser ud som om, at han er ret god til at sove... Han sover 3 lure dagligt, og han sover ofte også en ret lang nattesøvn - samlet får han den mængde søvn han behøver.
Jeres dreng har det, man kan kalde en tidlig søvnfase - det betyder, at han står tidligt op, sover tidligt dagen igennem og også går tidligt i seng. Det er helt okay, det må han gerne gøre, og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om du synes dette er problematisk eller om den tidlige rytme passer jer godt og vil passe ind i den hverdag, som han fremadrettet skal følge i vuggestuen. Umiddelbart lyder det som om, at hans rytme godt kan passes ind...
Det er helt okay, at han sover 3 lure dagligt, selvom han nu er 7.5 måned gammel. Jo tidligere børn står op, jo længere tid vil de ofte have behov for at sove tre lure og det er helt okay, hvis han derfor stadig har brug for dette. Der er dog nogle ting du kan forsøge at ændre lidt på med tanke på, at du gerne vil forberede ham til at "passe ind i" vuggestuens rytme:
Det kan f.eks. være en god idé, hvis du kan begynde at give ham morgenmad tidligere, fordi det vil passe til, at han spiser derhjemme og efterfølgende afleveres i vuggestue.
Det kan også være en god idé, at han puttes i tremmeseng eller i barnevogn til sin formiddagslur, så I ikke længere sover sammen her, fordi han naturligt i vuggestuen skal kunne sove uden at ligge tæt med mor... Og det kan faktisk også være med til at ændre hans rytme, så han måske vil begynde at sove en kortere formiddagslur. Det må tiden vise. I princippet gør det ike noget, om det er formiddagsluren elller middagsluren der er den længste eller om de er lige lange...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre, vågner omkring kl 06, hvor dagen begynder stille og roligt.
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue (når det bliver aktuelt)
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - skal ikke tilbydes flaske eller mme først, mellemmåltidet erstatter mælken her. Puttes i tremmeseng eller i barnevogn.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, måske ca. kl 12... puttes i tremmeseng eller i barnevogn. Hvis formiddagsluren har været kort, så vil denne lur evt. være længere, og modsat...
Eftermiddag 14.30-15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur og sover her en kortere lur... skal ikke have flaske om eftermiddagen, men i stedet et lidt større mellemmåltid.
Aften 17: Aftensmad - udgangspunktet mere og mere jeres mad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. der skal være moset mad, men gradvist mad med mere bid og struktur. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 18-18.30 som nu
Sen aften 22: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næsten morgen tidlig, hvor han tilbydes flaske igen.
Som du kan se, så har jeg lavet denne rytme ud fra dine angivne tider og med plads til 3 lure dagligt, fordi jeres dreng har så tidlig en rytme, som han har. Han bør tilbydes 4 flasker i døgnet med en alder han har - og jeg anbefaler, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det er IKKE korrekt at børn i jeres drengs alder skal kunne sove 12 timer uden mælk! Det er et urealistisk mål og han vil naturligt ikke kunne indtage sit behov for både mad og mælk/væske på kun 12 timer i døgnet. Det vil være et reelt mål og super dejligt, hvis han kan sove 6 timer uden mælk f.eks. fra kl 22 til 04.
Det vil være rigtig godt, hvis han kun tilbydes grød to gange dagligt - morgen og eftermiddag og resten af dagen tilbydes grøntsager, kød, fisk, frugt. På den måde varieres hans mad bedst muligt og samtidig er det en god idé, hvis I kan begynde at spise aftensmad sammen. Jeg er med på, at han lige nu spiser tidligt, men stadig vil det være godt, hvis I kan forsøge at passe det ind med jeres spisetid i hverdagen og lade hans indtag være grøntsager, kød, fisk osv. som naturligt udgør jeres aftensmad :)
Det er ikke nogen god idé at fortynde hans modermælkserstatning. Erstatningen bør blandes efter foreskrifterne, så han får den korrekte mængde næringsstoffer fra erstatningen. Og han bør som sagt tilbydes 4 flasker. Det er korrekt at flasken kl 01 bør trappes ud, men det bør netop ske som en udtrapning. Det betyder, at I for det første skal sikre jer, at han spiser og drikker tilstrækkeligt dagen igennem - jf. dagsplanen - og så skal mængden skrues gradvist ned. Det vil sige, at du skal give ham mindre og mindre i hver flaske, så han gradvist vænnes til helt at kunne undvære flasken på dette tidspunkt. Samtidig vil det være rigtig fint, at du i stedet hjælper ham med stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord osv. i stedet.
Som jeg læser din dagsplan, så får jeres dreng mme af kop om aftenen og ikke flaske. Jeg vil anbefale, at i giver ham flaske, som en fast del af hans putteritual, men at I stadig forsøger at putte ham uden at han har flasken i munden. Det vil hjælpe ham til ro og til at koble fra, at han tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual om aftenen og det vil naturligt gøre det lettere for ham at kunne vente med sin drømmeflaske til klokken ca 22, ligesom det vil gøre det lettere for ham at undvære flaske kl 01.
Han skal ikke have vand af flaske, men af kop til alle sine måltider. I kan godt forsøge med vælling sen aften, hvis I tænker, at det vil have god effekt, men i princippet vil det være fint blot at tilbyde ham en flaske med mme, som han lyder til at være glad for. Han behøver ikke vælling.
Som jeg læser dit brev, så tænker jeg altså, at der skal ske lidt ændringer i forhold til jeres drengs indtag af mad og tidspunktet flaskerne ligger på over døgnet, ligesom det er vigtigt, at I har realistiske forvetninger til ham, og den alder han har. Det er rigtig synd, hvis I af jeres sundhedsplejerske og egen læge har fået at vide, at han skal kunne sove 12 timer, for så er det naturligt dømt til at mislykkes, og I vil naturligt føle, at I ikke "lever op til det der forventes" - men jeg håber at min dagsplan og dermed skitsering af rytme, behov for skemad, søvn, og tidspunktet for flasker vil give jer et mere realistisk billede af, hvad I kan forvente og derfor arbejde med nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske