Svar: Søvn og amning :-)
29. april 2019
Alder:
2 mdr.
Kære lidt trætte mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du også har min bog om børn og søvn - og jeg vil naturligvis gerne svare på dine spørgsmål.
Det lyder rigtig fint, det du fortæller. Jeres lille dreng lyder til at have nogle fine rutiner i forhold til sin alder - han vågner, spiser, leger og pludrer lidt og er aktiv med dig, bliver puslet, får mælk igen og bliver derefter puttet. Det lyder rigtig fint :) Derudover fortæller du, at du nu er begyndt at putte ham med sut, svøb, kys og beroligende hænder - enten i barnevogne eller i sin bedsidecrib..Det lyder helt alderssvarende og han vil netop med den alder han har nu, begynde at have glæde af genkendelighed i forbindelse med søvn. Det at du pusler ham, giver ham mælk og putter ham på samme måde hver gang han skal sove, vil forberede ham på, hvad der skal ske, det vil være genkendeligt og trygt for ham og han vil derfor hjælpes til at koble fra og finde ro, når han skal sove.
Du beskriver en dreng, som i sine vågne perioder virker glad og tilfreds. Du beskriver en dreng, som lyder til at være nogenlunde let at aflæse - når han virker træt, så putter du ham og han falder trygt og fint i søvn uden udfordringer - hvis du overser hans træthedssignaler, bliver han ked af det. Du skal derfor lytte til din fornemmelse og putte ham, når han viser sig parat og nej, du skal ikke vække ham, men netop give ham den søvn, som han viser behov for. Han skal kun vækkes, hvis han ikke spiser tilstrækkeligt og sover så lange søvnstræk, at det går ud over hans indtag af mælk, hans vægtøgning, din mælkeproduktion og hans trivsel... Og han lyder ikke til at sove for meget, faktisk lyder det som om, at han sover meget passende i forhold til sin alder :)
Der er ikke grund til at tro, at han ikke får tilstrækkeligt med mælk. Ofte ammer du både, når han vågner, og før han skal sove - og han lyder til at kunne flekse sit behov for mælk, som han har brug for - det er ligesom det skal være. Du beskriver også en dreng, som tager fint på og som har fået tykke arme og lår, samt runde kinder - og han følger sin kurve. Han tisser også godt og har 1-2 afføringsbleer dagligt og der er således ingen grund til at tro, at han ikke får sit behov for mælk, tværtimod.
Du skal dog stadig være opmærksom på, at det er vigtigt, at han "tømmer" et bryst af gangen. Det vil sige, at vis han kan spise 20 minutter, så er det bedre, at han spiser 20 minutter fra et bryst end at han spiser 10 minutter fra begge bryster. Hvis han har en rytme, hvor han ofte spiser rigtig godt, når han vågner af en lur og derefter leger, bliver puslet og så ammes igen, før han puttes - så vil det ofte være sådan, at han spiser fra det ene bryst, når han vågner og får toppen af modsatte bryst, før han puttes igen. Og næste gang du ammer ham, så vil det være rigtig godt, at du starter med at lægge ham til det bryst, hvor han tog toppen før søvn, så han "tømmer" denne side, før du så lægger ham til modsatte side igen.
Din mælk består af flere dele og den mere mættende del af mælken får han, når han spiser i længere tid :) Spiser han lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så vil han ikke blive mæt på sammen måde....
Det er forventeligt og vigtigt, at du stadig ammer ham om natten. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og det betyder, at det øger din mælkemænde og også holder din mælkeproduktion ved lige, når du ammer om natten. Du behøver dog ikke amme hver anden time, der må gerne gå 3-4 timer imellem de natlige amninger - hvis han i øvrigt spiser fint i dagtimerne og er fyldt godt op dagen igennem.
Jo længere nattesøvnen er, jo mere let vil han ofte sove hen mod morgenstunden og jo mere urolig og brystsøgende kan han være der. Små børn vil ofte også spise meget hyppigt ved brystet om aftenen. Om aftenen er mælken mere koncentreret og det betyder, at ved at die hyppigt, så får han mange små mængder koncentreret mælk i maven og kan derfor sove et lidt længere søvnstræk først på natten. Men hen mod morgenstunden kan han så godt vågne op og søge brystet lidt hyppigere igen og det er helt okay. Du må meget gerne ligge ned og amme ham, så du selv kan få lidt hvile og han kan spise mere eller mindre i søvne....
Det kan også være, at han fysisk er ved at være så stor, at han har behov for at få sat din mælkeproduktion lidt op lige nu og derfor spiser hyppigere end han tidligere har gjort. Det er vigtigt, at du netop lægger ham til, når han viser behov for det, fordi det vil være med til at øge din mælkemængde, så den tilpasses hans nuværende behov. Han kan godt være ekstra brystsøgende i et par døgn og herefter vil mælken så have tilpasset sig og der kan gå længere tid imellem amningerne igen.
Når det så er sagt, så kan det naturligvis også være et suttebehov som gør, at din dreng søger brystet hyppigt om natten, og at du derfor skal forsøge med en sut - fremfor at amme ham hver gang han melder sig. Han vil naturligt om natten bearbejde dagens oplevelser og derfor drømme - og hans søvn skifter mellem aktiv søvn og rolig søvn. Når han drømmer, vil han godt kunne småklynker, ligge og sige små lyde, smaske og virke søgende, men det er ikke nødvendigvis fordi han er sulten. Derfor må du gerne forsøge med beroligende hænder, kærtegn osv. og evt. en sut, for at se om han kan finde videre i søvnen med dette - og uden nødvendigvis at skulle have mælk hver gang. Kan han sove 3-4 timer uden mælk om natten, må han meget gerne dette... Og det vil naturligt også kunne give dig lidt mere ro og søvn, som du naturligt har behov for :)
Med hensyn til svøb, så anbefaler Sundhedsstyrelsen blandt andet, at man er særligt opmærksom på, at små børn ikke må få det for varmt. At hensyn til risikoen for vuggedød, så anbefales det, at barnet ikke ligger mellem mor og far, men ligger i egen seng og har plads omkring sig, ligesom barnet skal have sin egen dyne, altid skal afklædes og anbringes uden overtøj, hue osv. når man kommer hjem. Det er vigtigt at forebygge overophedning og derfor skal man holde øje med sit barn, mærke det i nakken og fornemme, hvorvidt barnets temperatur er passende. Og det anbefales ikke, at små børn sover med puder, tæpper, bamse, løse stofbleer og lignende...
Det lyder som om, at jeres dreng falder lettest til ro, hivs han svøbes, når han puttes - eller får svøbt sine arme. Men når han sover, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan løsne hans svøb, så han ikke ligger svøbt hele natten. Det er super, at I har en bedsidecrib, fordi det giver dig mulighed for at være tæt på ham og samtidig sikre ham plads nok i egen seng. Når han vågner om natten, vil det være rigtig godt, hvis du kan samle hans hænder på hans brystkasse, så du med dine hænder, hjælper ham til den fysiske ro, som svøbet ellers giver ham - og på den måde vænner ham til, at han ikke behøver ligge svøbt under søvn :)
Med hensyn til modermælk og fordøjelse, så synes jeg, at det er lidt problematisk at sætte præcise tider på - fordi det er vigtigt, at barnet får mælk, når det viser behov for det, uanset om der er gået 45 minutter eller 3 timer... Der kan sagtens være tale om tørst og behov for en kortvarig tørstslukker, og det er vigtigt at give barnet dette :) Samtidig kan børns mave-tarm-system være forskelligt, ligesom modermælken ændrer sammensætning efter mors indtag af forskellige fødevarer, barnets alder osv. Og nogle børn spiser naturligt hyppigere end andre...
Når det så er sagt, så kan det naturligt være rart, at der ikke kommer mælk ned i maven hele tiden, men at både du og din lille dreng får lidt pauser og ro en gang imellem, netop til at fordøje, få sovet og finde fornyede kræfter :)
Generelt kan man sige, at børn som ammes spiser hyppigere, end børn der får flaske, men uanset om barnet får modermælk eller modermælkserstatning, så skal man forsøge at lade barnet selv styre sit behov. Generelt gælder dog, at spædbørn bør spise 6-8 gange i døgnet, det vil sige mindst hver 3-4 time, og man skal sikre sig, at barnet tager nok på, trives, udvikler sig i god retning osv. Nogle børn spiser 10, 12, 14 gange i døgnet hvilket kan være helt normalt og helt okay - der kan også være tale om "tørstslukkere" ud over de 6-8 hovedmåltider. Men hvis man har et barn, som ammer rigtig meget - og mor synes det er for hårdt, så skal man naturligvis se på situationen, vurdere behovet og forsøge at finde ud af, hvad det drejer sig om.
Det kan som sagt være et reelt behov for at øge mælkeproduktionen. Det kan også være, at din dreng vil have brug for en sut, fordi han stiller en del af sit suttebehov ved brystet... Der kan være mange forklaringer og årsager...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og hvis du er i tvivl om, hvorvidt din dreng trives med amning eller er usikker på amningen, så vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske"...
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske