Svar: Gode råd til søvn - fortsættelse
23. april 2019
Alder:
14 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Da jeres datter har en sen søvnfase og ofte sover en ret lang lur i løbet af dagen, så lyder det som om, at hun ikke længere skal have to lure dagligt men i stedet hjælpes ind i en rytme med netop en lidt længere middagslur.
Det er rigtig godt, at I nu kan fornemme, at hendes stå op tidspunkt begynder at ligge nogenlunde fast. I hvert fald beskriver du, at hun ofte starter dagen omkring kl 07 og det uanset, hvor lang en nattesøvn hun har taget. Og det er netop stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen, så når I skal ændre på hendes puttetid om aftenen, så skal I altså ikke gøre det om aftenen, men i stedet netop sikre, at hun har en fast dagsrytme og herunder står op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend, påskeferie eller andet :)
I skal regne med, at hendes søvnbehov vil være ca 13.5-14 timer i døgnet. Det betyder, at når hun ofte sover en lang middagslur på 3.5-4 timer, så vil hendes nattesøvn skulle vare 10 timer. Det betyder igen, at hvis hun står op kl 07, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen være omkring kl 21...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lidt letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer mv. og må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost, så hun får både kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover f.eks. fra kl ca. 12-15/15.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Evt. lidt tykmælk med revne æbler, bær eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes lidt grønt af det I naturligt skal have at spise...
Aften 18.30: Udgangspunktet lidt familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og med gaffel, og også stadig moset mad. I kan mose kartofler med sovs og frikadellen kan gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 20.15-20.30 - det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller lignende. Lidt letmælk af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten 20.45-21 med sine putteklude, godnatsang, kærtegn, ro...
Jeres datter gennemgår lige nu en lidt tryghedssøgende periode, hvor hun naturligt ofte vil klynge sig lidt ekstra til jer og kan blive ked af det, hvis I går fra hende. Derfor kan det være nødvendigt, at I lige nu prioriterer at sidde hos hende om aftenen, når hun skal sove. Hvis I har fulgt ovenstående dagsplan, så burde hun dog være parat til at sove om aftenen, men har hun f.eks. fået en powernap sidst på dagen, så vil hun ikke kunne puttes allerede kl 21.. som sagt spiller hele dagens rytme ind :)
I skal forsøge at vurdere, hvad der vil få hende til at sove bedst. Hvis du kan sidde hos hende, og hun så sover i løbet af få til max 15 minutter, så er det langt at foretrække fremfor, at du går, og hun så bliver ked af det og begynder at forbinde det at sove med noget, som ikke er trygt, dejligt og rart.
Hvis hun derimod oplever din tilstedeværelse som mulighed for underholdning og leg. Hvis hun ikke falder til ro ved, at du er der, men i stedet ser det som en mulighed for at lege og tumle rundt og pjatte med dig - så kan det godt være en mulighed at gå - og her bruge det, som jeg kalder for se-til-metoden.
Se-til-metoden går ikke ud på at kontrollere barnets gråd, men handler om at lære din datter, at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig. Hvis hun begynder at græde, så skal du naturligvis blive hos hende - det er vigtigt at hun er tryg og ikke er bange for at være alene. Vælger du at gå, så skal du også kun være væk i max 3 minutter - og du skal ikke forlænge tiden. Det er vigtigt, at du går tilbage til hende - også selvom hun ikke græder. Det er netop ikke meningen, at hun skal nå at blive ulykkelig. Det du ønsker at lære hende er, at hun godt kan ligge lidt alene, og du kommer tilbage igen. Hun behøver således ikke græde, for at få en reaktion fra dig - hun kan trygt og roligt regne med, at du kommer og er der for hende, når hun har brug for det og derfor kan hun trygt lægge sig til at sove.
Og det kunne godt lyde som om, at jeres datter ser jeres tilstedeværelse som mulighed for leg og sjov. Så hun ikke rigtigt forstår, hvad det egentlig er, at i forventer af hende nu og så hun tror, at det at komme i seng skal bestå af et ritual, hvor hun presser sine nusseklude ud gennem tremmerne og hopper rundt og blive lagt ned 50 gange.. det er det hun lige nu lærer :) Ved at gå kortvarigt fra hende, kan I vise hende, at I ikke vil lege, men faktisk mener, at hun skal sove. Og ofte behøver I kun gå få gange, så forstår hun godt, at hun skal ligge ned og er så parat til at sove, når I sætter jer hos hende, holder et par beroligende hænder på hende og synger en godnatsang :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske