Svar: Ny dagsplan 10 mdr.
8. april 2019
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og beskrivelse af jeres dagsrytme og alle dine tanker - det lyder simpelthen så fint, det du beskriver. Det er lige efter bogen, og der er ikke nogen grund til at ændre jeres dagsplan, som den er lige nu :)
Den eneste ændring er, at når jeres datter bliver 10 måneder, så må hun gerne komme ned på 2 flasker i døgnet, som du selv er inde på, og disse to flasker kan ligge lidt forskelligt. For nogle børn passer det bedst helt at undvære flasken om dagen, det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer. Du skriver, at hun drikker meget her og at flasken er med til at hjælpe hende til at koble fra, finde roen og rent faktisk få sovet en god middagslur - uden at den kommer til at ligge alt for sent, og derfor lyder det som om, at du skal bibeholde flaske før middagslur. Det vil også gøre det lettere for far at putte hende, hvis hun er vant til at få en flaske her, når han om lidt skal overtage barslen :)
Så er der flasken før hun puttes om aftenen og flasken om natten. Umiddelbart vil det være dejligt, hvis hun vil tage en flaske før hun puttes og flasken om natten kan undværes - men mest fordi det jo vil sikre sammenhængende søvn for både dig og hende. Det er lidt lettere at give flaske om aftenen end om natten... Men, når det er sagt, så afhænger det naturligt af, hvad der vil fungere bedst hos jer.
I princippet kan jeres datter godt få lidt mme af en kop sammen med sin godnatgrød og derefter få børstet tænder og blive puttet med putteklud, bamse og godnatsang som nu - men uden flaske. Og så tilbyder du hende flasken kl 02, når hun vågner og søger den, fordi den om natten giver hende ro til at sove bedre og mere sammenhængende. Det kan altså godt være, at jeres datter vil trives bedst med at bibeholde flasken før middagsluren og flasken kl 02 og derfor stoppe med flasken om aftenen først...
Du kan naturligvis også gøre det, at du bibeholder alle tre flasker, men skruer lidt ned i indtag, så hun gradvist vænnes til at drikke lidt mindre - så hun samlet får ca. 400 ml fordelt på 3 flasker. Så får hun sit mælkebehov dækket uden at få for meget mælk. Og ved 1 års alderen kan du så trappe gradvist ud af den ene flaske, bibeholde de to og gradvist så trappe ud af disse også... netop ved at give hende mindre og mindre, så hun til sidst helt kan undvære... :)
Jeres datter gennemgår en stor udvikling i øjeblikket, og den natlige uro er helt normal. Jeg synes ikke, at I skal ændre på hendes rytme og heller ikke på hendes dagssøvn. Det er rigtig dejligt, at hun sover så gode lange lure i løbet af dagen og netop dagssøvnen kan reparere på den manglende nattesøvn. Det er ikke nogen god idé at afkorte hendes dagssøvn på nuværende tidspunkt. Alt efter hvor meget hun har sovet om dagen kan hendes puttetidspunkt naturligt rykke sig, men det er okay, fordi det også kan være med til at gøre at hun ikke vågner så tidligt om morgenen... Hendes tidlige morgener, som I har oplevet de sidste par uger, kan dog også sagtens handle om alder og udvikling og det vil derfor ændre sig igen - i hvert fald er det lidt farligt at forsøge at ændre noget, hvis der kun er tale om en kortvarig periode, som netop skyldes udvikling...
Hvis hun af sig selv begynder at rykke sin middagslur til senere, er det helt okay. Det vil igen ofte betyde, at hendes puttetidspunkt rykker sig og dermed også stå op tidspunktet, og naturligvis skal hun ikke vende op og ned på nat og dag, men en times tid gør måske ikke noget lige nu... :)
I skal regne med, at hun har brug for ca 14 timers søvn i døgnet og hvis hun sover f.eks. 4 timer samlet i løbet af dagen, så vil nattesøvnen derfor vare 10 timer og f.eks. ligge fra kl 20-06...
En dagsplan kan se således ud:
Kl 06 - vågner - lidt tidligere end hun gør lige nu...
Morgenmad 7-7.30: Fuldkornsgrød med frugtmos, brød med kyllingepålæg og avokado (ligesom mor :)), vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, hårdkogt æg, bondebrød med leverpostej, makrel osv. Gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, lidt tykmælk med æblemos som nu, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som spises med fingrene og stille og roligt med gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, frottere godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
19.30: Tilbydes en godnatgrød, mme af kop. Får derefter børstet tænder
Puttes til natten ca. kl 20... Evt. uden flaske, hvis der er givet lidt mme af kop i stedet og du vælger at bibeholde natflasken.
Nat 02: Flaske og sover videre...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke med det hele og bibehold endelig den gode gænge. Det lyder som om, at jeres datter stortrives på alle måder - det bliver dejligt, når far og datter skal holde barsel sammen :) men måske hårdt for mor... ;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske