Brev:
15 måneder og opdragelse
6. april 2019
Alder:
15 mdr.
15 måneder og opdragelse
Hej Helen
Tak for din brevkasse. Den har hjulpet en del. T sover endelig igennem om natten og hun Ammes heller ikke til nat mere. :-)
Nu til en lidt - for mig - sværere del af det at være forældre. T har altid været et meget ‘voldsomt’ barn og altid gjort meget væsen af sig. Fyldt meget, snakket meget og haft store bevægelser både overfor børn og voksne. Alt i alt en vildbasse.
Jeg oplever nu, at vi konflikter en del. Her kommer et par eksempler på ting i hverdagen, der ikke kan lade sig gøre og som har været en kamp den sidste halvanden måned.
1) hun vil ikke skiftes. Hun vender sig og hopper ned af puslebordet. Eneste metode er en telefon med noget tegnefilm eller musik med fagter. Legetøj er pænt uinteressant.
2) hun vil ikke spise uden at lege med maden. Hun kaster rundt med det og vælter ofte tallerken ned. Hun spiser generelt ikke aå meget til de store hovedmåltider. Det er som om hun keder sig med det samme hun kommer derop. Vi forsøger at variere maden meget.
3) hun bliver hurtig sur og kan ikke acceptere et nej. Episoderne opstår tit når vi er ude. Hun bliver helt hysterisk og kaster sig ned på gulvet/jorden, hvis man feks prøver at bære hende væk fra det hun ikke må
Det er egentlig rigtig svært, for vi vil gerne have et barn der er rart at være sammen med, men hendes humør er altid sådan lidt et sats. Mange omkring os kommenterer det, og hun leger ikke pænt med de andre børn (nogen gange gør hun dog, og i vuggestuen gør hun også)
Hvordan opdrager man et barn på 15 måneder, der er så selvstændigt og har en mening om alt? Når jeg kigger på mine veninder med jævnaldrende børn, så hviler de bare meget mere i sig selv. T er bare ikke nem at imponere og hun er sådan som udgangspunkt irritabel. Smågræder hele tiden.
Egentlig har vores holdning været, at hun kun er 15 måneder og hun lige skal ‘vokse’ og finde sig selv, før vi skal være bekymrede.
Ovenstående resulterer så i, at vi tit må give en telefon eller tv som underholdning, for det er det eneste hun kobler af med (hvad vi har prøvet, som virker)
På forhånd tak,
Hilsen en træt mor - der ikke altid vil være uvenner med sit barn