Svar: Bør man spise kartofler med skræl?
2. april 2019
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Både du og din dreng må gerne spise kartofler - både med og uden skræl. Og det kan være både kogte kartofler og kartofler bagt i ovnen, f.eks. kartoffelbåde.
Nye kartofler (som vi ofte spiser om sommeren) kan vaskes og renses med vand, skrubbes med en børste, en speciel katoffelhandske, en svamp eller lignende. Hvis skrællen hænger godt fast, kan man også nogle gange "skrabe" med en kartoffelkniv.
Ældre kartofler, som har en sejere skræl, skal også gøres grundigt rene, men her kan det være svært at nøjes med en børste eller gnubbe med en svamp, og nogle gange nødvendigt at fjerne skrællen. Er kartoflen gjort grundigt ren, er det dog ikke noget problem at lade skrællen være på, hvis man f.eks. laver kartoffelbåde i ovnen.
Både kartofler med og uden skræl er sunde. De er rige på vitaminer og indeholder også en del kostfibre. Der sidder dog flest vitaminer i og lige under skrællen, så derfor vil kartofler med skræl indeholde lidt flere vitaminer end skrællede kartofler gør. Der er dog vitaminer i hele kartoflen, - koncentrationen er lidt lavere, men man får stadig vitaminer og fibre, selvom man fjerner skrællen.
Jeg vil anbefale, at du varierer mellem måden du laver kartofler på, så til kartoffelmos bruger du f.eks. kartofler uden skræl, ligesom det kan være godt at bruge pillekartofler en gang imellem, så du koger kartoflerne med skræl, men piller skrællen af før kartoflerne spises. Laver du hele bagte kartofler i ovnen, vil du heller ikke bruge skrællen, men kan tage kartoffelindmaden ud. Og så vil der naturligt også være gange, hvor du vælger at lade skrællen være på - f.eks. hvis du bruger nye danske kartofler eller laver kartoffelbåde i ovnen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske