Svar: Spise i egen stol og grøntsager
29. marts 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev - dejligt at høre, at det går så meget bedre med putningen. Det lyder som en god idé, at I stille og roligt forsøger at putte på eget værelse, det kan ikke udelukkes, at han selv vil efterspørge det, hvis han har prøvet det et par gange og virker tryg ved det :)
Med hensyn til at sidde på egen stol, når det er spisetid - så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis hans høje stol kan indstilles sådan, at han selv kan kravle op på den og sætte sig parat. Det er vigtigt for lysten til at ville sidde der, at han føler sig selvhjulpen her.
Det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af dagen kan bede ham sætte sig på stolen, når det er spisetid. hvis han f.eks. beder om en snack, så kan du sige "hvis du sætter dig på din stol, så kommer jeg med lidt frugt og bær til dig" - som en helt naturligt regel, det er der man sidder, når man skal spise. Det betyder naturligt, at han i løbet af dagen ikke skal spise foran tv eller løbe rundt og lege imens han spiser, men lærer at måltiderne foregår på stolen ved middagsbordet.
I starten kan det godt være, at han vil sidde hos dig om aftenen, men i takt med at det i løbet af dagen bliver mere og mere naturligt at sidde på stolen, så kan du også kræve at han sidder der, når det er tid til at spise aftensmad. Han kan f.eks. starte med at sidde hos dig, og når han så vil have mere at spise, så kan du sige "du skal lige sætte dig over på din stol, så får du lidt mere frikadelle. Det kan også være modsat, at han starter med at sidde på sin stol, du kan evt. holde lidt i hånden, snakke med ham og på den måde lade ham mærke, at du stadig er tæt på, og når du så fornemmer, at han er træt og måske har behov for at komme over til dig, så kan han komme det. Men gradvist sidder han længere og længere tid på sin egen stol og spiser.
Med hensyn til grøntsager og et sparsomt indtag her, så er det rigtig godt, hvis du medtænker grøntsager i frikadellefars, kødsovs og lignende, fordi det naturligt kan være med til at øge hans indtag lidt.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan bage brød selv og tilsætte forskellige grøntsager til dit bagværk. Det kan være f.eks. gulerod, kartoffel, spinat, broccoli, græskar, rødbeder, kål ...
Grøntsagsmos kan også bruge som pålæg på brød. Du kan også lave humus og orskellige former for sandwich-spread, der kan kommes på brød eller måske bruges i en sandwich eller pitabrød.
Kogte grøntager kan også bruges på rugbrød, f.eks. med lidt mayonnaise og lidt agurk, eller purløg...
Du kan med fordel lave f.eks. en meget fintrevet råkost til ham bestående af f.eks. gulerod og æble, drysset med lidt rosiner og appelsinstykker og måske lidt appelsinsaft. Det kan mange børn rigtig godt lide og det kan være et godt eftermiddagsmåltid :)
Nogle børn har også glæde af "drik dine grøntsager" idéen, hvor du kan blende mange forskellige grøntsager sammen med frugt og på den måde få ham til at drikke mere grønt.. Det anbefales, at han tilbydes frugt og grønt, som spises og ikke drikkes, men en grøntsagsjuice eller grøntsagssmoothie kan bruges som supplement.
Det er vigtigt, at han ikke tilbydes grøntsagsjuice og smoothies over længere tid, da syren i frugt og grønt sammen med frugtsukker kan give tandskader. Derfor skal det gives som en drik og ikke noget han går og nipper af. Derudover kan det anbefales at tilsætte A38, da det kan neutralisere syren lidt.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan inddrage ham i madlavningen, så han er med til at skylle, skrælle, skære ud, komme i skåle... han vil naturligt kunne mere og mere i takt med at han bliver ældre, men han kan allerede godt være med. Og det kan være en god idé at lade ham smage på forskellige grøntsager imens i tilbereder maden - mange gange glider der mere ned her end der gør ved middagsbordet.
Mine bøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind", kan inspirere jer og passer rigtig godt til hans alder :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat god appetit og held og lykke med indtaget af grøntsager :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske