Brev:
Spise i egen stol og grøntsager
29. marts 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
Spise i egen stol og grøntsager
Kære Helen,
Tak for dit svar ang. putning i egen seng. Det går overraskende godt. Vi startede med at sige nej til øreflip-pilleriet, og når det ikke var en mulighed, vil han hellere over i tremmesengen ved siden af. Det tager lidt længere tid at putte, men han er faldet i søvn der hver aften, men undtagelse af en aften hvor han sov på eget værelse med sin far. Han efterspurgte det selv :)
Vi prøver at fortsætte med dette lidt tid og gør det til en ny rutine. Herefter kan vi prøve at putte på eget værelse, måske vil han selv efterspørge det igen?
Vi er stadig lidt udfordret af, at han helst vil sidde på mit skød, når vi skal spise. Dette startede efter vores flytning i oktober. Han får altid tilbuddet om at sidde på egen stol og, vi dækker op til ham der, nogle gange vil han godt sidde der, hvis der er særlige ting på menuen. Har du nogle forslag til, hvad vi kan prøve?
Han er også meget selektiv med hvad han spiser. Det er nok meget normalt, når man er 2,5 år, men grøntsager er simpelthen så svært at gøre ham begejstret for. han har aldrig villet kogte gulerødder, broccoli, agurk og tomat. Ærter, majs og kartofler gik fint i en periode, men dette har også været svært siden flytningen. Jeg prøver at skjule diverse grøntsager i maden på alle mulige måder. Det er bare ikke altid det lykkes at få ham til at spise de skjulte grøntsager. Min mand og jeg spiser mange grøntsager, men han er slet ikke interesseret i at smage det. Sådan er det også med nogle frugter. Er det bare en fase? Jeg synes det har stået på meget længe, og jeg vil så gerne, at han får nogle af alle de gode vitaminer fra grøntsagerne. Nogle forslag til hvad vi kan prøve?
Lise