Svar: Dagsplan og mad 6,5-7 mdr
22. marts 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Alfreds mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar - og også har været til mit foredrag om børn og søvn i Gentofte :) Det var en god dag, med masser af forældre, børn og ikke mindst spørgsmål... :)
Det lyder som om at Alfred stortrives, og selvom han har problemer med gylp, tilbageløb og nogle gange får aktiveret sin brækrefleks, så lyder det ikke som om, at han mangler mad. Han lyder til at optage næringen af sin mad rigtig godt, og det er super dejligt.
Det er også rigtig godt, at I via samarbejde med børnelæge behandler hans refluks og at du fornemmer, at medicinen virker, selvom han er meget generet, når han ligger ned og skal sove. Det lyde dog som om, at I gør det helt rigtige her, og at tiden derfor må arbejde lidt for jer...
Med hensyn til vand af kop, så kan man godt købe fortykningsmiddel, som kan bruges til at fortykke tynde drikkevarer, så man undgår fejlsynkning. Der findes mange slags, MEN ingen af dem anbefales til børn under 3 år. Derfor kan I ikke gøre hans drikkevand tykkere, og også her er I derfor nødt til at give ham tid...
Det er generelt en god idé, at I giver ham små slurke af gangen, fordi vandet så har lettere ved at blive i maven. Det er også helt okay, at I tilbyder ham vand af en tudkop, gerne med to hanke, så han på sigt kan lære at holde koppen selv og føre den til munden - og hen af vejen kan tuden så komme af. Normalt anbefaler jeg en almindelig tudkop, hvor der ikke er nogen form for modstand, men hvor vandet blot løber ud, når koppen tippes, men hvis I tænker, at han så får for meget af gangen, så kan I forsøge med en drypfri kop :)
Det kan godt være, at han vil have behov for en ekstra flaske i døgnet, netop fordi han så bedre kan holde mælken i sig og samtidig få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket. Det kan være bedre, at han drikker lidt mindre i hver flaske og i stedet så får en flaske mere, så han samlet får behovet dækket, men også stadig kan holde det i sig. Det betyder, at når jeg normalt anbefaler 6 flasker i 6 måneders alderen og 4 flasker i 7 måneders alderen, så vil jeres dreng måske trives bedst med 5 flasker...
Det er helt fint, at I giver ham frugt og bær i en "frugtsut", da det stadig giver ham mulighed for at sutte, gumle, øve sig mundmotorisk osv. men uden at han får maden så langt ind i munden at brækrefleksen stimuleres. Samtidig har han også fået tænder og kan let få et stykke bidt af... Det er dog også rigtig godt, at du forsøger med mad i hånden og lader ham øve sig imens du sidder ved siden af og har øje på ham, og med det samme kan hjælpe ham, hvis det er nødvendigt :)
Det gør ikke noget, hvis hans grød og mos lige nu stadig skal være cremet i konsistensen. Det er helt okay. Prøv med havregrød og flerkornsgrød, som naturligt giver lidt mere bid, prøv evt. at rive æble eller pære meget meget fint, når du kommer det på øllebrød, så det giver en lille smule struktur. Når du laver grøntsagsmos, så kom ganske lidt kød og fisk i, så det blot er med til at ændre strukturen lidt, men så han stadig kan synke det uden problemer, kom også gerne lidt kogte ris eller lignende i en gang imellem, da det også kan være med til at give lidt bid. Og stille og roligt kan du så øge mængden af kød, fisk osv. ligesom du kan begynde at mose nogle af grøntsagerne med en gaffel - så han gradvist vænnes til at skulle tygge og bearbejde maden lidt mere.
Lige nu og de næste par måneder er det vigtigste dog at han spiser varieret og får så mange forskellige smagsoplevelser som muligt - og så kan den grovere konsistens komme til hen af vejen... ro på her :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, og som kan passe til et 7 måneders barn, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden eller i frugtsut, frugtmos/bærmos, vand af kop. Du kan købe frugt på glas, som f.eks. indeholder spelt, så han også her oplever en lille smule struktur i munden :)
Puttes til formiddagslur - uden flaske
Frokost 11: Grøntsagsmos med en lille smule kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden eller lidt kogte grøntsager kommet i frugtsutten. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 12.30-13...
Eftermiddag Kl.15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt eller frugtsutten i hånden, vand af kop.
Evt. flaske og powernapper, hvis middagsluren ikke er så lang...
Aften 17-17.30: Udgangspunktet er jeres mad - de grøntsager I spiser og en lille smule kød eller fisk, eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til alderen. Ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter, en kartofelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl 19.30 - tidspunktet afhænger lidt af, hvorvidt han har sovet to eller tre lure dagligt.
Sen aften 23: Drømmeflaske
Med hensyn til mængder, så spiser børn meget forskelligt og derfor er det svært at sætte præcise mål på. Det er dog bedre, at han spiser 1. dl. grød eller mos, drikker lidt vand af kop - og kan holde maden i sig - end at han spiser 2 dl. grød eller mos og har svært ved at kapere det. Det er derfor også godt, hvis du kan give ham lidt mad i hånden, som han kan gumle på samtidig med skemaden, fordi det er med til at forlænge hans måltider lidt, så han begynder at føle sig mæt, uden at han ender med at overspise.
Med hensyn til hans mælkebehov, så vil dette sandsynligvis ligge mellem 800-1000 ml i døgnet med den alder han har nu - og den fine vægt han har og fordelt på 5 flasker i døgnet, så vil han altså skulle drikke ca. 150-200 ml i hver flaske. Dette svarer således rigtig fint til den mængde, han normalt får i sine flasker i løbet af dagen - og det vil stadig være okay at fjerne en flaske. Jeg tænker, at det vil være bedre, at du giver ham en flaske om eftermiddagen end midt nat, det giver mulighed for at han nogle dage sover en 3.lur og samtidig er den sammenhængende nattesøvn god for både dig og ham. Og springer han nogle gange flasken om eftermiddagen over, så er det okay, fordi det normalt vil være denne flaske, som han ikke behøver i 7 måneders alderen.
Jeg vil også anbefale, at du tilbyder ham grød to gange dagligt - morgen og eftermiddag - og ikke giver ham grød om aftenen, men her i stedet giver ham grøntsagsmos, kød og fisk, som I andre også spiser :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske