Brev:
Dagsplan og mad 6,5-7 mdr
22. marts 2019
Alder:
6 mdr.
Dagsplan og mad 6,5-7 mdr
Hej Helen!
Tusind tak for dit gode, brugbare og varme svar for et par måneder siden. Det hjalp os videre fra amning hver time om natten til at få en dreng, der bliver mættet mere om dagen :).
Jeg var til dit foredrag om Børn & Søvn sidste uge i Gentofte og fik mange gode tips med hjem, som jeg jo også har kunnet læse i din bog om samme emne.
Jeg har dog et par spørgsmål, jeg håber du kan hjælpe os med på ny.
Lidt om Alfred:
Alfred er nu 6,5 måned. Han er en robust lille fyr på hele 9,5kg (67cm), og har brudt vægtkurven en smule :). Han trives generelt, pludrer, griner og er nysgerrig på livet.
Vi startede op på grød ved 4-4,5måned og gik fuldt over til flaske ved 5mdr, da min egen mælkeproduktion var stoppet.
For 3 uger siden fik vi efter henvisning til en børnelæge konstateret, at Alfred har besværet refluks, og han får i den forbindelse nu medicin (Omeprazol) 2 gange dagligt á 10mg. Det har bestemt hjulpet for gylpen og taget en del af hans ubehag ved samme - dejligt! Dog skal dosis muligvis sættes op til 20mg i samråd med lægen, da han stadig har meget uro i kroppen hele natten (kaster sig fra side til side, det kører op og ned i svælget og driller ham, og han vågner derfor ofte).
Jeg har haft god gavn af at være medlem af gruppen "forældre til refluksbørn" på Facebook, hvor folk deler råd til at hjælpe deres børn. Vi hæver både Alfreds seng, smører ham let i magnesium lotion til aften for at hjælpe mod uro, sørger for altid at bøvse af - også så vidt muligt om natten - hjælper ham tit på siden, hvor han nemmere kan komme af med evt. gylp, har forsøgt med JBK osv, og skal nu også til en god osteopat i næste uge, for at se om det kan hjælpe yderligere.
Mad:
Men, det er svært for os at give ham vand af kop, da det er tyndt og meget hurtigt kommer op igen, og så tager noget af maden med - samt er ubehageligt for Alfred. Han er glad for at drikke vandet, men det kommer så hurtigt op igen (vi har både brugt tudekop, lille kop uden låg, shotsglas mv.). Og min tanke er faktisk at nogle af de natlige opvågninger, og det, at han ikke kan slippe mælk medio nat er, at han er tørstig, da han ikke får så meget væske fra vandet om dagen. Han har fået MME i kop i stedet for nogle gange, da det lader til at blive i maven længere, men det er jo ret kalorieholdigt, og vores sundhedsplejerske ser gerne at han ikke får så meget kalorieindtag på væskesiden da han jo allerede er en prop, og det kan hæmme ham lidt motorisk :(.
Han elsker både hjemmelavet og købe grød og mos, torskerogn og "købe-lasagne/kyllingret-mos". Han får melon stave og forskellige bær/frugt i en frugtsut, men vil ellers SLET ikke have stave/brødhapsere eller noget med meget konsistens/grov tekstur, da det giver ham brækrefleks og da han har to fine tænder i undermunden bider han gerne kogte gulerødder, broccoli mv. over, så han får stykker i munden som jeg frebrilsk forsøger at fange, da han kløjs og bliver meget ked af det.
Jeg synes derfor det er meget meget svært at få 1) dækket hans væskebehov ordentligt, og 2) at få ham kørt videre fra grød/mos stadiet til mere fast føde, da han afviser det/kløjs uanset hvor små ting han får eller hvor blød frugt/grøntsagsstavene er.... Han ELSKER appelsin men det forværrer refluksen pga. syre.... :( Har du mon et godt input til hvordan vi kommer videre herfra? :)
Dagsplan:
Vores dag ser ca. således ud nu:
Kl. 6/7:Står op (evt. forsøg på flaske kl.6, hvis sidste flaske er givet tidlig nat). Havregrød med lidt vand af kop.
Kl.8.30: Flaske (ca. 150ml) Første lur - denne er altid fast, her er han meget træt. Sover 45min til 1,5 time.
Kl.10/10.30: et par stave melon i hånden til at sutte på - og en omgang frugtmos.
Kl.11.30: Grøntsagsmos (kartoffel, gulerod, broccoli) og torskerogn-smulder / kylling m. couscous på tube. Lidt vand af kop.
Kl.12.30/13.00: Flaske (ca.150-200ml), puttes til middagslur i barnevognen til gåtur. Sover alt mellem 45min-2,5timer.
Kl.15.30: frugtmos
Kl.16: evt. en flaske (ca.100-150ml) og evt. powernap hvis middagsluren blev kort - men denne springer vi oftest over nu.
Kl.17/17.30: Aftengrød med grøntsagsmos og kød (lasagne/spaghetti bolognese på tube el.lign.), lidt vand af kop.
Kl.18.30/19.00 starter vi putteritual (lotion, nattøj, børste tænder)
Kl.19.00 Flaske ca.100-150ml (han bliver tilbudt 200ml, men tager sjældent mere end 100-150ml her), puttes og sover efter ca.15min.
Kl.22/23: flaske ca.170ml.
Kl.02/03/04: flaske ca.150ml.
Om natten er han som sagt vågen/meget urolig mange gange ud over der hvor han får mælk. Så jeg bruger mange timer på at sige shhh, lægge hånd på ham, hjælpe med stillingsskifte, og nusse ham i panden - hjælpe ham hvis han skal gylpe osv. Jeg må en sjælden gang i mellem tage ham op mellem kl.3 og kl.5 og gå lidt rundt med ham, lægge ham op til mig og være MEGET tålmodig med nus i en halv time/45min, da han er lysvågen, pludrende og kan ikke helt falde til ro i kroppen.
Vil du prøve at se på vores dagsplan og om du ville justere noget i denne? Og hvad ville ændre sig når han når 7mdr om lidt?
Du må meget gerne sætte mål på, både hvor meget mad og hvor meget væske han bør have i måltiderne, da det er så svært vurdere synes jeg :)
På forhånd tusind tak for din tid endnu en gang.
Kærlig hilsen
Alfreds Mor