Svar: Rytme, MME og mad - 3 mdr.
22. marts 2019
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og sikke en masse spørgsmål :) Jeg vil naturligvis meget gerne svare dig, og jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge spørgsmålene stilles, så jeg kommer omkring det hele :)
Ad 1. Med hensyn til rytme, så vil de fleste børn i 3-4 måneders alderen trives med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Mange børn vil i denne alder også gå sent i seng og det er f.eks. ikke unormalt, hvis nætterne først starter omkring kl 22. Og det lyder faktisk som om, at jeres datter stille og roligt er igang med netop at finde en sådan rytme.
Det lyder således meget fint, det du fortæller, og det er rigtig godt, at du kikker efter lillepigens træthedssignaler og forsøger at putte hende, når hun viser sig parat. På den måde kan tidspunkterne for hendes lure godt variere og varigheden af lurene også. Så nogle dage sover hun måske sin længste lur om formiddagen, andre gange er det middagsluren som er den lange lur og atter andre gange kan det være tre lige lange lure.
Derfor laver jeg ofte heller ikke dagsplaner med faste tidspunkter i 3 måneders alderen, men du kan forsøge at gå ud fra, at hun sandsynligvis vil have behov for at sove ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) - er nattesøvnen længere, vil dagssøvnen naturligt være det kortere :)
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, Tilbydes ofte ekstra mælk, når hun vågner og dagen begynder.
Er aktiv, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner og er aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Er igen aktiv og bruger sig selv godt motorisk og mentalt
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes. Spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde ekstra op til natten. Har ofte en længere vågenperiode om aftenen og går sent i seng.. Puttes til natten med brystet.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre. De fleste børn er 6 måneder, før de kan undvære mælk om natten, de kan dog sagtens i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng og derfor får deres puttemælk sent, så de f.eks. ammes kl 22 og derefter sover til 02/03, hvor de så ammes igen, sover og ammes igen tidlig morgen...
Ad 2) Når puttetidspunktet om aftenen varierer, så hænger det sandsynligvis sammen med, at jeres datters dagsrytme også varierer lidt, og det er helt okay. Puttetidspunktet vil naturligt afhænge af, hvor lange hendes dagslure har været, og hvornår hun er stået op fra disse, om hun har fået sin 3. lur, og hvad tid den har ligget...
Hun må gerne falde i søvn med brystet i munden, hvis det lige nu hjælper hende til at finde ro og netop overgive sig til søvnen. Det er korrekt, at hun på sigt kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af brystet og derfor få et søvnassociationsproblem. MEN, det er vigtigt ikke at skabe nogle problemer, som ikke er der. Og med den alder hun har nu, er det vigtigt at mælk er en fast del af hendes putteritual. Det hjælper hende med at finde ro og falde i søvn.
Du må dog meget gerne forsøge at lægge hende lige, når hun slipper bryster eller forsøge at lirke brystet ud, før hun sover helt - og så glæde dig over, når det lykkes, men også acceptere, hvis det ikke altid fungerer :) Og det lyder rigtig fint og helt alderssvarende, at du nogle gange skal gøre det 2-3 gange, før det lykkes at putte hende fra dig og ned i tremmesengen og hun så kan overgive sig til søvnen uden bryst i munden. Det er helt okay at gøre sådan :)
Der er stor forskel på at have en baby på 5 måneder og en på 3 måneder.. og der er faktisk ikke nogen garanti for, at selvom det lykkes for din veninde at putte uden brystet nu, at hendes datter så ikke vil have behov for brystet, når hun bliver ældre... Så dejligt, at det lige nu kan lykkes for hende, og krydser, men ingen garanti for at det fortsætter (jeg siger det bare ;))
Jeres datters opvågninger om natten og hyppigere efterspørgsel af brystet kan godt skyldes, at hun rent fysisk er ved at være så stor, at hun har behov for mere mælk. Dette viser hun ved at melde sig hyppigere - især om natten. Det giver mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time, og det giver også ekstra mælk at amme om natten, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Samtidig har hun også en alder, hvor hun måske begynder at lade sig forstyrre, når hun dier om dagen og derfor ikke helt indtager mælk nok i dagtimerne, hvorfor hun er nødt til at søge det ekstra om natten.
Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på at få hene til at spise godt om dagen, holder hende igang lidt ekstra, ammer fra begge bryster - f.eks. starter med at amme fra et bryst, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder modsatte bryst. Og næste gang du ammer, så stater du der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise i bund der, før du tilbyder toppen fra modsatte side osv. Ligesom det er vigtigt, at du om aftenen lader hendes spise hyppigt, så hun får fyldt sig ekstra op til natten.
Og hvis dette så ikke viser sig at være nok og hun efter 4 måneders alderen stadig vågner og melder sig hyppigt, så kan det være tegn på at hun har brug for noget mere mad - jf. svar længere nede :)
Ad 3) Det lyder som om, at I fremadrettet godt kunne tænke jer, at jeres datter kunne tage imod en flaske, og hvis det er tilfældet, så vil det være en god idé at introducere denne nu. Der er nemlig en risiko for, at jo længere tid du ammer, jo mere vil hun foretrække brystet, og jo sværere bliver det at få hende til at acceptere en flaske. Det anbefales, at hun ammes til hun er 1 år, og det betyder altså, at hvis du allerede nu ved, at du ikke vil amme hende så længe, eller at hun skal kunne tage imod en flaske før denne alder, så vil det være godt at få flasken på banen.
Der er mange fordele ved at give flaske - for det første giver det dig mulighed for lidt pauser og ro, som det lyder som om, at du faktisk har behov for :) For det andet giver det mulighed for at mama, kan være med på banen, hvilket hun sandsynligvis savner og faktisk rigtig gerne vil :) For det tredje så kan modermælkserstatning faktisk mætte lidt mere end modermælk, så nogle børn vil sove et længere søvnstræk på en flaske erstatning end de gør på en amning.
Der er naturligvis en risiko for, at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet. Jo yngre barnet er, når man giver flaske, jo større er risikoen. Jeres datter lyder dog til at være meget brystglad og det lyder som om, at amningen går godt. Sandsynligheden for at hun vil foretrækker flasken fremfor brystet, lyder derfor ikke til at være særligt stor. Og vil I gerne have mama mere på banen, så vil jeg anbefale, at I introducerer én flaske i døgnet, så jeres datter får denne fast, som en fast rytme. Netop fordi det vil være med til at gøre, at hun vænnes til at få den og bliver glad for den. Det kan f.eks. være sen aften, før hun går til ro for natten, i håb om at hun så sover et lidt længere søvnstræk, før du ammer hende igen :) Hun må gerne få 150 ml modermælkserstatning i en flaske. Kan hun drikke mere, er det også helt okay, at hun får lidt mere, men prøv med ca. den mængde og se, hvad hun viser lyst til og behov for :)
Det er fint, at du/I vælger modermælkserstatning. Det er, som du skriver, rigtig hårdt både at skulle amme, malke ud og give flaske, og de erstatninger der er på det danske marked er super fine, og vi har ingen problemer med rent drikkevand. Så ro på her :)
Ad 4. Med hensyn til skemad, så bør I tidligst begynde, når jeres datter er 4 måneder (17 uger) og starte senest, når hun er 6 måneder. Og det er ikke kun alderen, som har betydning, hun skal være både fysiologisk og mentalt parat. Et tegn er, at hun begynder at melde sig hyppigere, og at mælken ikke synes at mætte hende tilstrækkeligt. Og det er helt okay, at I forsøger om en flaske modermælkserstatning om aftenen kan give hende ekstra mæthed i en periode :)
Derudover er det vigtigt, at hun kan holde hovedet selv og drejer hovedet bevidst efter maden - f.eks når I sidder med hende på skødet og spiser, så skal I kunne se, at hun er bevidst om og interesseret i jeres mad. Hun skal også åbne munden bevidst for skeen, når I f.eks. giver hende d-dråber.
Det er også vigtigt, at hendes mave fungerer, så hun har godt gang i maven, ligesom det kan være et tegn, at hun begynder at savle mere. Det er f.eks. tegn på, at der sker nogle enzymændringer i spyttet, som netop sætter hende i stand til at nedbryde den lidt fastere føde :)
I begyndelsen gives kun smagsprøver af lidt grød eller mos. Det vil sige 2-4 små skefulde, og jeg anbefaler, at man starter om dagen f.eks. til frokost. Det er vigtigt at starte stille og roligt op, så hendes mave kan følge med. Og i det første lange stykke tid kommer skemaden ud over det vanlige indtag af mælk. Det betyder, at hun skal ammes (eller tilbydes flaske) lige så meget som hun plejer at blive.
Når hun f.eks. kan begynde at spise ½ dl. grød til frokost og det går godt, så kan man begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen - men hun skal stadig ammes som hun plejer. I takt med at hun tilbydes flere skemåltider dagligt, så vil I stille og roligt kunne begynde at skabe lidt rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og tilbydes brystet, før hver lur. Så på den måde arbejder "amning før søvn" naturligt også for jer - og er netop vigtigt også for tiden fremadrettet, og derfor ikke forkert :)
Jeg vil anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om Amning & Flaske", hvor du kan læse om alle de tanker, der kan være omkring supplement med flaske, valg af modermælkserstatning osv. Og også min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider igennem fra de første smagsprøver til familiemaden. Der er opskrifter, dagsplaner og et fødevareleksikon, hvor I kan slå op, hvis I bliver i tvivl om, hvad jeres datter må få, hvornår og hvordan :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - 3. udgave, 1. oplag 2018..
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske