Svar: Forberedelse til vuggestuestart
21. marts 2019
Alder:
8 mdr.
Kære Forældre
Tak for jeres brev og alle jeres tanker omkring vuggestuestart :)
Der er ingen tvivl om, at det er godt med en længere indkøring. Det er en stor omvæltning fra den ene dag til den anden at skulle forholde sig til den nye verden, som vuggestuen naturligt vil være, og det er vigtigt at give jeres datter tid til at vænne sig til det hele.
Når det så er sagt, så kan indkøringen også blive for lang forstået på den måde, at dagene kan blive for korte. Det kan være en god idé, hvis jeres datter forholdsvist hurtigt oplever både at lege, spise og sove i vuggestuen, fordi det er den hverdag hun forventes at skulle følge. Hvis hun i gennem længere tid vænnes til kun at være der et par timer af gangen, så er der risiko for, at hun vil sidde og spejde mod døren, vente på at I kommer ind og henter hende og derfor ikke vil kunne finde ro og tage del i dagligdagen. Hun er for lille til at forstå, hvad klokken er og vil fornemme tid efter, hvad der sker i løbet af dagen. Derfor er det en god idé, hvis hun forholdsvist hurtigt vænnes til at hun f.eks. først hentes, når hun har sovet til middag...
Ud fra dette tænker jeg, at løsning 1 nok er for lang en periode, netop fordi I begge vil være hjemme, og hun naturligt kun skal være i institutionen få timer af gangen. Samtidig tænker jeg også, at I netop skal nyde, at I kan være sammen som familie, og det vil være synd ikke at nyde sommerdagene sammen derhjemme alle tre.
Løsning 2 er dog heller ikke helt optimal, fordi 14 dage godt kan være lidt i underkanten - men - kunne I evt. ikke bruge et par dage i juli måned på at besøge vuggestuen, være der, tage del i dagligdagen, lade hende møde de voksne, de andre børn osv. så det ikke er fuldstændig fremmed for hende, når hun så starter til august, og I er tilbage fra ferie? Så hun trods en uges afbræk på grund af ferie, stadig har nået at møde stedet et par gange.
Der er en fordel ved at lade hende starte så småt i juli måned, fordi mange børn holder ferie i denne periode, så man kan forestille sig, at der vil være mere ro i institutionen, når der er færre børn. Der vil således være voksne, som har lidt mere tid til at tage imod hende og være der for hende, og den nye verden vil ikke virke helt så uoverskuelig, som den ellers kan være for hende, netop på grund af årstiden.
Der er naturligvis en risiko for at pædagogerne også holder ferie i den periode, så der ikke vil være en fast stue-pædagog til at tage imod hende, og det vil netop være vigtigt, at det så vidt muligt er den samme som er der, og som I kan aflevere hende i favnen hos og dermed signalere "Nu går jeg, men pædagogen passer på dig". Hun skal jo stille og roligt knytte sig til denne voksne, så hun kan finde ro og trøst hos ham/hende, når mor og far ikke er der - og den tilknytning sker over tid og netop ved, at det er den samme person, der er hos hende i løbet af dagen... Det vil derfor være en god idé, at I taler med institutionen om deres ferieplaner, og hvordan det foregår i juli måned.
Det er naturligt en fordel, hvis hun når at blive ca 1 år, før hun begynder. Det vil gøre hende mere mobil, hvilket betyder, at hun f.eks. vil kunne flytte sig, hvis hun synes, at nogle af de andre børn kommer lidt for tæt på og hun har brug for ro. Jo yngre hun er, jo sværere kan det være at overskue de andre børn...
Så min tanke er altså, at det vil være rigtig godt, hvis I kan besøge vuggestuen i løbet af juli måned og være der sammen med hende. Hun kan lege, kikke på de andre børn, snakke lidt med de voksne osv. og hele tiden tjekke tilbage til jer "hvordan reagerer mor og far på det her". I starten vil hun måske helst studere det hele fra jeres skød, fra den sikre base, og det er helt fint, men stille og roligt bliver hun modig nok til at slippe jer og være fysisk på afstand af jer - og dermed vise mere og mere tryghed ved stedet. Så kan i tage på ferie, og når I så kommer tilbage, så starter hun rigtigt.
Brug 2-3 dage på at være der sammen med hende, signalere ro, tale med de andre børn og voksne, så hun kan spejle sig i jer og se, at I er trygge og glade for stedet.
Brug derefter 2-3 dage på at vinke farvel og gå kortvarigt. Lad hende være alene med de andre børn og lad hende spise alene med de andre børn, lad hende blive skiftet af en anden voksen.
Brug de næste 2-3 dage på at træne længere tids fravær. Hun leger, spiser og bliver puttet sammen med de andre børn - og bliver taget op fra lur af en anden voksen.
Det er helt okay, at hun ikke har været passet før, det skal I bestemt ikke have det dårligt over, det er ikke forkert. Det vil dog være en god idé, hvis I så småt begynder at øve jer i at sige "farvel og goddag". Hvis mor f.eks. skal en tur i byen og handle og far bliver derhjemme, så er det en god idé at sige "farvel, mor kører lige ned og handler, jeg kommer igen om lidt" og så vinke farvel og køre. Og far kan så berolige og betrygge hende i at mor kommer igen og vinker sammen med hende. Det samme, når far tager på arbejde om morgenen og mor er der hjemme - sig farvel, vinke sammen osv. så hun øver dette - og sig hej, når I er hjemme igen :)
Jeg vi også anbefale jer meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den guider jer igennem hverdagen, den første tid i vuggestue og alle de overvejelser, der kan være godt at gøre sig :)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske