Svar: Blendet og grovere mad
22. januar 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit fine spørgsmål :)
Det kunne godt lyde som om, at maden måske stadig er lidt for grov, så du skal forsøge at finde en mellemvej - så den grød og mos du giver din dreng ikke er for fast og kræver for meget tyggemodstand, men dog stadig sikrer din dreng lidt bid... altså måske en mellemting mellem at blende det og give den grovere mad :)
Det kan også nogle gange være en god idé, at du giver ham små brødhapsere, små bidder af grøntsager, kød, fisk osv. direkte i munden med dine fingre, ligesom du kan lade ham selv øve sig i at spise med pincetgreb - så han hjælpes til at se forskel på maden. Den mad han får med fingrene kræver mere tyggemodstand, og den mad han så får på ske, har du stadig blendet eller most meget fint.
Når du giver ham små brødhapsere og lignende, kan det være en god idé at give ham disse ind i siden af munden, så han med det samme kan tygge sammen på dem. Så er det lettere for ham at spise dem, hvor det er sværere hvis han først med tungen skal finde ud af at placere maden rigtigt, derefter tygge og synke.
Når det så er sagt, så kan det dog sagtens tænkes, at han lige nu spiser mindre, fordi det kræver ekstra koncentration at spise mad i stykker. Det tager tid, når han skal føre maden op til munden, placere den rigtigt, tygge og synke, tage ny mad og spise den - og derfor vil mange børn i denne alder ikke altid spise helt nok, fordi de når at blive for trætte. Derfor er det vigtigt, at du stadig tilbyder ham grøntsagsmos ved siden af brødhapserne, ligesom det kan være en god idé at indføre en godnatgrød som en fast del af hans putteritual om aftenen. Det sikrer, at han ikke går sulten i seng, fordi han måske ikke spiser helt så meget aftensmad, som han tidligere har gjort.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Små bidder af en ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden og du supplerer med lidt frugtmos ved siden af. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, små bidder af lidt farsbrød, godt kogte pastaskruer, lidt hårdkogt æg og lignende. Gerne rester fra aftensmaden. Og du supplerer med grøntsagsmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Små bidder af en ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden og igen supplerer du med lidt frugtmos ved siden af. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i små stykker, og også stadig moset mad. Du kan f.eks. give ham små bidder fisk eller kød i munden og så mose kartoflerne fint med lidt sovs og give dette på en ske eller gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Ca. 19.30 tilbydes en godnatgrød, som sikrer at han ikke går sulten i seng, får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så består dagen af mange små måltider og maden er sammensat sådan, at der både er mad i stykker, som han kan øve sig i at spise med pincetgreb og som også styrker ham mundmotorisk og styrker hans øje-hånd-koordination. Og ved siden af er der stadig moset mad og grød, som du hjælper ham med at spise af en ske - og som mere eller mindre blot skal synkes :)
Det vil være fint med 3 flasker nu, og jeg anbefaler, at du lægger disse før middagslur, aften og sen aften. På den måde sikrer de også, at der er plads til mere rigtig mad og at hans nedsatte indtag ikke skyldes, at han drikker for meget mælk :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske