Brev:
Går sent i seng
25. december 2018
Alder:
5 mdr.
Går sent i seng
Kære Helen,
jeg skriver, fordi vi er ved at være trætte og frustrerede. Vi har en datter på 5 måneder, som først sover mellem 23-24 om aftenen. Hendes bror på fire står op mellem 05 og 06, så de er helt ude af sync.
Jeg prøver at indføre tre lure om dagen, men hvis den sidste lur ligger mellem 18-19 om aftenen, så bliver hun meget træt igen og falder i søvn mellem 20-21. Det ville jo være helt fint, hvis hun så kunne sove for natten her, men det kan hun ikke, og det bliver i stedet hendes 4. lur. Jeg har forsøgt, når hun vågner her, at få hende videre i søvnen med amning, flaske, svøb, vikle osv., og jeg har brugt timer på det uden held.
Det bedste er, hvis hun kan vågne fra sin 3, lur mellem 19-20, og så kan hun godt være vågen i tre timer og så komme i seng mellem 22-23, hvilket stadigvæk er ret sent.
Vores (bedre) dage ser fx sådan ud:
Står op klokken 07.30
1. lur 9.30-10.30
2. lur 13.00-16.30
3. lur 19.00-19.30
i seng 22.30-23.00
Hvis sidste lur ligger tidligere, så bliver hun altså træt igen, før klokken er 22-23, og så vågner hun og sover så nogle gange først klokken 01.
Hun er født 13 dage over termin, vejede 4 kg, bliver ammet og får flaske samt 1-2 skemåltider om dagen - frokost og aften.
Mit spørgsmål går altså på, hvordan det kan være, hun ikke kan gå i nattesøvn før 22, og hvordan hun kommer til at kunne sove tidligere om aftenen - fx klokken 20.00.
Med venlig hilsen
Kathrine