Svar: Ændring af søvnvaner og må baby sove ude om natten?
25. december 2018
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Og velkommen til. Jeg kan godt ud af dit brev se, at I har læst flere af de svar, som jeg har givet til andre, og at I derfor er klar over, at der er rigtig mange ting, som spiller ind hos jer. Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at Noah har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er afhængig af bryst og favn, for at kunne sove. Han forbinder ikke sin seng med stedet, hvor han sover og han har behov for brystet, både for at kunne falde i søvn og for at komme videre fra et søvnstadie til et andet i løbet af natten.
Derfor er det vigtigt, at du bevidst arbejder på at hjælpe Noah til at adskille bryst og søvn - både dag, aften og nat. Det er også vigtigt, at han puttes der, hvor I ønsker at han skal sove - hvis han falder i søvn et sted - f.eks. i fars arme - og derefter flyttes til sin seng - så vil han naturligt vågne op, registrere at fars favn er væk og derfor ikke unge sove videre, før I atter tager ham op og putte ha ind til jer. Han skal derfor lære at sove uden både bryst og favn...
Du spørger blandt andet, hvorfor der er forskel på hans vaner og adfærd ved dagssøvn og nattesøvn. Og jeg tænker, at der er flere ting som spiller ind her - for det første så får han jo de vaner, som I giver ham. Det lille barn har ikke en stabil rytme, men skal hjælpes med at kende forske på nat og dag. Derfor skal man fra barnet er ganske lille forsøge at hjælpe barnet med at sove det længste søvnstræk om natten og ikke om dagen. Det kommer ikke af sig selv. Dertil kommer, at når han sover så meget om dagen som han gør, så får han ikke måltider nok og dermed ikke tilstrækkelig med mad og væske - og så er han naturligt nødt til at søge dette ekstra om natten. Og jo mere han spiser hos dig om natten, jo mere vil det tage pladsen op for maden om dagen og det er en rigtig dum cirkel, som er svær at ændre...
Derfor er du også nødt til at skære betydligt ned i hans indtag af mælk. Han bør ikke ammes mere end 3 gange i døgnet og jeg vil anbefale, at disse tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Og selvom børn i princippet ikke bør vækkes, så vil jeg anbefale, at I vækker ham, for at få skabt en rytme, som kan passe ind i den hverdag, som han forventes at skulle følge fremadrettet. Det er rigtig synd for ham, hvis han er afhængig af bryst for at skulle sove, og hvis han ikke er vant til at spise rigtig mad, sidde i høj stol, drikke vand af kop, sove og være aktiv ... og dette på nogenlunde samme tidspunkter som de børn han skal passes sammen med. Det er synd for far, som skal passe ham indtil han starter i dagpleje/vuggestue, for far vil jo ikke kunne amme ham og det vil naturligt frustrere dem begge, og det er synd for jeres dreng, når han ikke kan få det, som I egentlig har lært ham... Det er dog også synd for ham, hvis I "giver ham en kold tyrker" og dermed lade ham græde og være ulykkelig. Det er jo ikke hans skyld, at I ikke har fået skabt nogle vaner og rutiner, som fungerer bedre for ham og jer - og derfor synes jeg, at I er nødt til at vænne ham fra brystet, før I vænner ham fra favnen. Det vil være mere fair for ham, at han ikke skal undvære alt og blot ligge i sin seng og græde - det vil være utrygt, svært og hårdt for ham...
Skal man vække børn - som udgangspunkt nej - men der kan være undtagelser, og jeg synes, der er en undtagelse hos jer - også selvom du synes, det kan være meget rart, at du om dagen har masser af tid til huslige sysler :) Skal man indføre en kold tyrker og lade ham være ulykkelig hele natten - nej aldrig! Jeg synes helt klart, det må være at foretrække at vække ham om dagen og hjælpe ham til en rytme, hvor han spiser, er aktiv, og stadig får sit samlede søvnbehov dækket - hele dagens rytme spiller ind på, hvordan natten forløber, der er en naturlig sammehæng mellem disse to ting... og derfor kan det at vække ham og hjælpe ham til en rytme, være med til at gøre, at han netop ikke behøver søge brystet om natten og derfor ikke behøver en kold tyrker...
Han skal naturligvis have sit søvnbehov dækket og det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca 14.5 time i døgnet f.eks. fordelt sådan, at han sover 4.5 time om dagen og ca 10 timer om natten.
Og mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Sover her ca 2 timer og vækkes omsorgsfuldt og kærligt.
Frokost 13: Tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, små bidder af en frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende - og skal også suppleres med mos. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.
Tilbydes en banan og ammes derefter - og puttes så til middagslur ca kl 14-14.30, hvor han sover ca 2.5 time - og vækkes omsorgsfuldt, hvis han ikke vågner af sig selv. Han ammes, men skal ikke falde i søvn med brystet i munden.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Der skal være mad i hånden, mad som små hapsede der spises med fingrene og også moset mad, der gives med ske eller gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød og vand af kop - ca 19.30-20 - og får derefter børstet tænder. Han skal ikke tilbydes vælling, men grød (vælling er blot mere mælk, som han får rigeligt af)
Ammes og puttes til natten 20-20.30 - og skal igen ikke falde i søvn med brystet i munden.
Sen aften 24: Ammes, slipper brystet og sover videre uden mælk resten af natten, indtil dagen starter med morgengrød.
Når du ammer ham, må du lige nu gerne lægge dig og amme ham i din seng, så han stadig får lov til at falde i søvn ved siden af dig - og dermed får den nærhed, som han er vant til, tryg ved og forbinder med at skulle sove. Men det er meget vigtigt, at I forsøger at nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Det er også meget vigtigt, at han ikke har fri adgang til brystet om natten. Når han er ammet sen aften, så skal han ikke ammes yderligere og ligger du sammen med ham, vil det derfor være rigtig godt, hvis du kan tage en t-shirt på, så mælkebaren er lukket. Det kan også være en mulighed, at du efter amningen omkring midnat sover i et andet rum, og far tager over om natten. Far kan putte med jeres dreng, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så jeres dreng ikke føler sig alene, men far kan ikke amme ham, og det er derfor udelukket. Far skal heller ikke begynde at tilbyde flaske eller lignende. Det er ikke ekstra mælk/væske jeres dreng skal have, han skal lære at sove uden og i stedet indtage tilstrækkeligt med mad og væske i dag- og aftentimerne.
Når han har lært at sove uden brystet, så kan I arbejde på at forlænge afstanden mellem jer, så han gradvist lærer at sove uden favn og i stedet lærer at sove i sin egen seng. Men lige nu vil det være for voldsomt for ham både at undvære bryst og favn.
Og så til dit spørgsmål om at sove ude om natten - NEJ - det må han ikke. Det kan jeg ikke anbefale. Når børn sover ude, så er det meget vigtigt, at vi er opmærksomme på dem og tjekker dem jævnligt. Et lille barn vågner ikke, hvis de fryser eller får det for varmt - du kan ikke regner med, at din dreng vil græde og give lyd fra sig, hvis han f.eks. pludselig får det for koldt. Du må derfor ikke selv sove, når han sover udenfor, men skal være vågen og holde øje med ham, jævnligt kikke til ham, tjekke hans temperatur osv...
Når børn sover ude, så er der også risiko for, at en f.eks. kat kan lægge sig op i barnevognen til ham, hvilket kan være meget farligt, ligesom det pludselig kan blive dårligt vejr, - regn, sne, blæst, kulde, træk... Han kan naturligt også vågne op af en drøm, vågne fordi han får det dårligt eller lignende - og det skal du naturligvis kunne reagere på, hvilket du ikke kan, hvis du selv sover dybt...
Fremadrettet vil det være en god idé, at I arbejder på at putte ham på eget værelse i egen seng, så han forbinder dette med stedet, hvor han skal sove. Det vil være en god idé, hvis du forinden har ladet vinduet stå åben, så rummet er fyldt med frisk kølig luft, når han bliver lagt til at sove.
Hvis du lige nu tænker, at han sover godt i sin barnevogn og denne kan vænne ham fra både bryst og favn og samtidig lære ham at sove i egen seng, så må du gerne putte ham i barnevognen - huske barnevognsselen. Du kan evt. tage barnevognskassen og stille den i tremmesengen, for at vænne ham gradvist til denne. Men du kan godt en overgang bruge barnevognen indendøre, - det er i hvert fald bedre end at lade ham sove ude eller lade ham græde ulykkeligt om natten :)
Der er altså hos jer en del vaner, som skal ændres, og I gør det bedst ved at starte på en ny dagsplan og rytme, så han sikres sit behov for mad, vand, mælk, hjælpes med at være aktiv og bruge sig selv rigtig godt om dagen både motorisk og mentalt - og så hjælpes med at sove på nogenlunde faste tider og lige nu vækkes, så han hjælpes ind i en alderssvarende rytme, som kan fungere, når han også skal starte i dagpleje/vuggestue - og som naturligt vil hjælpe på hans og jeres nætter på sigt.
Jeg håber, at mit forslag til dagsplan og alle mine tanker hjælper jer videre. Det er perfekt, at I har de næste 14 dage til at få skabt nye rutiner og vaner:)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske