Svar: Tvillinger og nattesøvn
28. november 2018
Alder:
5 mdr.
Kære tvillingernes mor og far
Tak for jeres brev og stort tillykke med jeres drenge - og velkommen til :)
Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at synkronisere jeres drenge nu. Det vil naturligt give jer langt mere overblik over dagen, hvis I ved nogelunden, hvornår de spiser, er aktive og skal sove - og dermed også langt mere overskud til jer :) Og ud fra de tider I angiver, så lyder det som om, at deres døgnrytme faktisk begynder at køre mere ens - trods det, at I tidligere er blevet anbefalet kun at tilbyde dem mad, når de var sultne...
Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet - også hvis man regner med jeres drenges korrigerede alder. Og de fleste børn vil i denne alder trives med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og ofte sådan fordelt, at de vil sove ca 5 timer samlet i løbet af dagen og ca. 10 timer om natten.
Ud fra de tider I giver mig, så ser mit forslag til en dagsplan således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Vågner, leger, hygger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 times tid
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 12.30-13, alt afhængig af, hvor lang formiddagsluren er - og må her gerne sove 3 timer, som det lyder som om, at de ofte gør...
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en flaske, når de vågner af deres lange lur og naturligt derfor er sultne/tørstige...
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur og sover her måske en times tid - måske mellem 18-30-19.30
Kommer op, leger, er aktive, friske og vågne om aftenen...
Flaske og puttes til natten måske ca kl 21.30-22...
Først på natten 01: Drømmeflaske og sover herefter videre...
Det er helt normalt, at børn i 3-4 måneders alderen har en rytme, hvor de sover deres 3. lur sent og derfor går sent til ro for natten, og når jeg korrigerer for jeres drenges alder og samtidig ser på deres samlede søvnbehov og deres uro om aftenen og udfordringerne med at sove, så kan det godt hænge sammen med, at de lige nu skal hjælpes til en lidt senere rytme, en senere sengetid. Så aftenerne lige nu skal være familietid - det ændrer sig igen i takt med at de bliver ældre :)
Derudover så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at undgå at tilbyde tvilling A sut hver gang han vågner. Det er helt naturligt, at I skal hjælpe drengene med stillingskift, berolignede ord, få dynen på som de sparker af, flytte dem ned i sengen igen, fordi de får sig lagt i stillinger og skubbet sig rundt og ikke selv kan finde fysisk ro - og I må meget gerne hjælpe dem med dette - men pas på ikke per automatik at komme sut i munden, fordi det meget let kan blive en uhensigtsmæssig vane, hvor jeres dreng lærer, at sutten skal være i munden, for at han kan sove....
Prøv også om I kan få drengene til at sove der, hvor I ønsker, de skal sove. Så de falder i søvn i deres seng og forbinder sengen med stedet, hvor de sover - og ikke falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes. De skal ikke puttes sovende, men døsige - og flyttes fra jeres favn lige der, hvor de næsten sover, men dog stadig når at registrere, hvor de puttes :)
Og prøv om I kan holde Tvilling B svøbt, så han ikke kan flagre med armene og dermed får vækket sig selv. Han lyder til at have en kraftig faldrefleks, det der kaldes moro-refleksen... I kender det også far jer selv, at lige der, hvor I er ved at falde i søvn, så giver kroppen et spjæt. I mærker det, og falder så i søvn, men jeres dreng bliver forskrækket, får et chok, som I skriver og får derfor vækket sig selv. Et svøb kan hjælpe ham med at holde fysisk sammen på sig selv... Derudover kan det også nogle gange være nødvendigt, at I står hos ham og holder hænderne på hans krop og hjælper ham til fysisk ro netop med jeres hænder, når det sker, så han med det samme lulles ind i søvnen.
Jeg håber, at mine tanker og min dagsplan kan hjælpe jer lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske