Svar: Et lille stort spørgsmål om søvn
25. november 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil normalt være passende med to flasker i døgnet i 10 måneders alderen og disse kan meget fint ligge, når jeres dreng puttes til natten og sen aften. Det vil sige, at flasken, som han efterspørger i løbet af natten gradvist skal trappes ud.
Og jeg anbefaler netop, at I trapper ud af flasken, og ikke fortynder mælken med vand. Det er vigtigt ikke at ændre på sammensætningen af modermælkserstatning og derudover skal han ikke tilbydes vand i stedet. Han skal lære at sove igennem uden at få flaske om natten, og det lærer han netop ved at I giver ham mindre og mindre. Så i stedet for at han tilbydes 180 ml, så trapper I ned til 160. 140, 120, 100 ml og samtidig med at I trapper ud, så indfører I beroligende ord, kærtegn, putteklud, stillingskift, bruger jeres hænder osv. så han med disse ting lulles videre ind i søvnen - og stille og roligt tager kærtegn, puttesklud og stillingskift så mere og mere over og erstatter dermed flasken.
Det er naturligvis en forudsætning for at kunne undvære flaskerne om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem. Derfor er det vigtigt, at I også er opmærksom på at sikre ham tilstrækkeligt med væske og mad dag og aften. I kan evt. tale med dagplejer om at give ham lidt ekstra vand, både til måltiderne og som tørstslukker ind imellem, så I er sikre på, at han ikke vågner, fordi han reelt har brug for noget at drikke.
Derudover kan det ofte være en god idé med en godnatgrød, som en fast del af putteritualet i denne alder. Den vil være med til at mætte ham lidt ekstra til natten og kan gøre det lettere at trappe ud af natflaske.. Men jeres dreng sover meget tidligt og det kan være svært at nå... I kan forsøge, alternativt forsøge med en banan, så han f.eks tilbydes en portion grød eller en banan kl 18 - og derefter får han børstet tænder og så tilbydes han flasken om nu, før han så skal sove...
Med hensyn til at sove selv i egen seng, så er det vigtigt, at han falder i søvn i sin seng, når I putter ham om aftenen. Du skriver, at han får "mme på flaske. Falder i det mest i søvn og bliver lagt i seng" og at han "nogle gange falder i søvn ved siden af dig, hvis han rejser sig i sengen". Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i din favn og derefter flyttes til egen seng, ligesom det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i din seng og derefter flyttes til egen seng.
Vi har alle samme mange små opvågninger i løbet af natten, og her vil han orientere sig, sikre sig at alt er, som da han faldt i søvn - og hvis han falder i søvn et andet sted, end sin seng, så vil han naturligt kunne sove dette igen - altså søge din favn og nærhed, din seng, fordi han forbinder dette med stedet, hvor han skal sove. Derfor er det vigtigt, at I arbejder bevidst på at hjælpe ham til at falde i søvn i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Det betyder, at han enten skal puttes fra din favn, før han sover helt, eller I kan udnytte, at han tilbydes flaske, og give ham flaske direkte i sengen. Hvis I vælger sidstnævnte løsning, er det vigtigt, at han ligger eleveret. Det vil sige, at hans hovedgærde skal hæves f.eks. ved at I kommer en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op (han er for lille til hovedpude). Og det er samtidig vigtigt, at han slipper flasken, og at den fjernes fra hans mund, før han sover. Han skal altså helst nå dertil, hvor han drikker sin flaske, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og sover.
I må gerne forsøge at putte ham på eget værelse. I kan have en stol stående ved hans seng, så I kan sidde i den og tilbyde ham flaske, før han skal sove. Eller I kan stå og give ham flasken stående ved siden af sengen - og på den måde netop udnytte, at han nu skal lære at sove i egen seng, og at denne står på eget værelse... I kan altså godt forsøge at vænne ham til det hele på en gang - altså både at falde i søvn uden flaske i munden, falde i søvn i egen seng og lade egen seng stå på eget værelse :)
Om det lykkes afhænger af, hvor afhængig han er af nærhed og favn. Han er i separationsefasen stadigvæk, og kan derfor godt være ekstra tryghedssøgende. Derfor er det nogle gange en god idé at vænne fra flasken først og så vænne fra favn efterfølgende. Men som I beskriver det, så synes jeg faktisk, at det lyder som et forsøg værd, at "slå flere fluer med et smæk" :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske