Brev:
Opfølgning på råd til søvnvægrende dreng på snart 15 måneder
21. november 2018
Alder:
14 mdr.
Kære Helen
Her har du så A’s mor og far igen. Jeg kan meget kort ridse op hvad jeg har på hjerte, så en kaffe er måske ikke engang nødvendig denne gang, men en hurtig espresso kan måske komme på tale :)
Jeg aner ikke om man med disse brevkassebreve bare kan gå ud fra at du kan huske alle folk, du har skrevet med. Det kan du nok forståeligt nok ikke, men håber vores historik kan ses på min bruger.
Vi har stadig hårdt brug for hjælp til vores søns søvn. Sidst jeg skrev fik vi besked på ro, regelmæssighed og en fast dagsrytme og ingen udsving à la sommerhusture og (helst!) sygdom
Pudsigt nok kunne vi ugen efter ikke holde nogle af delene. Min mand var nødt til at tage en uge til udlandet, som blev planlagt for længe siden. Det er selvsagt en forandring for en lille dreng, for 1) hvor er far? (Det må vel på en eller anden måde have en påvirkning) 2) mor skulle klare det hele og så er det sværere at have helt faste skemaer og samme ro.
Oveni blev vores søn syg netop som min mand skulle afsted med hvad der viste sig at være omgangssyge. Han fik også smittet os, så jeg skulle være alene og være syg samtidig.
Det blev forståeligt nok en hård og ret urolig uge med forholdsvis urolige nætter, hvor min søn kastede op og også hvor jeg tror han var i spændingsfeltet mellem at have kvalme og være for sulten til at sove, fordi han intet spiste om dagen. Til gengæld sov han flot nok om dagen og vi kunne ganske pænt overholde dine retningslinjer med: 40 min. Formiddag, 1,5 time-ish senere på dagen og op inden kl 16.
NU i denne uge: Han er rask, har fået appetitten igen og har det forholdsvis fint tilbage i vuggestuen skønt han stadig er ked af at blive afleveret. Natten til mandag og tirsdag sov han overraskende flot (mandag hørte vi faktisk intet mellem 24 og 07 - så han kan jo godt!).
Til gengæld sover han uden overdrivelse kun 1 times lur om dagen fordelt på to små powernaps. Både i vuggestuen eller med os, hvis vi henter ham før nr. 2 lur. Og vi fatter det ikke!! Hvordan kan han holde til det?
Tilmed vågnede han i nat kl 04.30 og var utrøstelig. Han blev ved med at rejse sig og hyle og vi måtte ikke gå. Vi har haft nogenlunde succes på det seneste med at komme når han kalder, men så kærlig men bestemt sige at han skal sove nu, at det er sovetid, og så prøve at gå og komme tilbage, hvis han græder.
Han endte med at komme med ind i sengen og mosle rundt i en time og så endelig sove en time inden han så vågnede kl 07.
Han er også pludselig begyndt at pive og vise utilpashed, når vi går i gang med vores ”putteritual”, som har været fint i nogle uger nu, og som består i at slukke lyset i hans værelse, så der kun er nogle vågelamper tændt og så gå roligt rundt og sige godnat til alle hans ting. Det bliver vi nødt til at afbryde og så bare få ham i seng, fordi han bliver sur.
Spørgsmålene falder over hinanden:
- Hvorfor sover han så lidt om dagen? Han må da trænge til mere.
- Hvorfor denne form for utryghed og hysteri om natten?
- Nogen har foreslået os, at det i virkeligheden nok ikke er godt at han sover alene. Det ville vi jo partout heller ikke, men han sov jo også elendigt sammen med os. Kan der være noget om den snak?
- Som mor begynder jeg at bekymre mig om hans almene trivsel, også på længere sigt. Hvad med intelligens, immunforsvar og almene færdigheder, når han sover så lidt?
NB: Vi har ikke tjekket refluks, men skal have tjekket hans ører i denne uge.
Jeg skriver igen for 1) at få flere råd 2) at få forvisning om at han er som han skal være på trods af en dårlig sover (når man er allermest træt og frustreret begynder man jo sommetider at frygte at han må fejle noget, have en diagnose eller lignende, når det skal være så besærligt) 3) og måske endda at få lidt beroligelse/trøst om, at vi gør det godt nok :)
Vi ser frem til at høre fra dig igen.
De bedste hilsner,
A’s mor og far