Svar: 4 måneder kan ikke sove selv
21. november 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du skal naturligvis være opmærksom på, at din datter ikke længere har problemer med nakkesmerter og lignende, som kan gøre, at hun har ondt, når hun sover eller ligger i en bestemt stilling. Og det er rigtig godt, at du også er opmærskom på hendes tendens til at sluge ekstra luft, når du ammer med brik, så du med ammestillinger og observation sikrer dig, at hun har så godt fat som muligt, når hun dier hos dig :)
Men derudover tænker jeg, at hendes alder og udvikling spiller ind hos jer, og også hendes døgnrytme...:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for din datter er ca. 15 timer i døgnet. Og jeg anbefaler ofte, at dette fordeles sådan, at hun hjælpes til at sove 3 lure dagligt, så hun om dagen sover ca. 5 timer samlet, og at hendes nattesøvn udgør ca 10 timer. Du fortæller, at du ofte går i seng sammen med hende mellem kl 20.30-22.30 og at I ofte står op og starter dagen omkring kl 22. Og det betyder, at din datter faktisk ofte sover 12 timers nattesøvn, hvilket kun giver mulighed for 3 timers dagssøvn og deraf kortere lure. Når det lykkes for dig at få hende til at sove, så skyldes det, at hun ligger med brystet i munden og derfor halvblunder, men det gør så også at hun naturligt ikke kan sove uden dit bryst og at døgnet ikke rigtigt hænger sammen for nogen af jer...
Derudover så er det sådan, at søvnen i denne alder ændrer sig i sammensætning, så den begynder at indeholde flere stadier - og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. I stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de op og græder, er pyldrede osv. selvom de tydeligt har behov for at sove længere lure.
Mange børn vil i denne alder også have behov for at spise hyppigere. Det skyldes både, at hun er ved at nå en alder, hvor hun fysisk har behov for mere mad og ved at die hyppigt, så sættes din mælkeproduktion op. Men samtidig har hun også en alder, hvor hun let lader sig forstyrre, når hun skal sove - hun spiser, slipper, tager fat og dier lidt igen, slipper atter, smiler til dig, pludrer med dig, tager fat og dier lidt igen og slipper igen brystet.. og får på den måde tendens til at slatspise lidt. Og hvis hun ikke spiser nok dagen igennem, så vil hun naturligt søge brystet ekstra om natten.
Det lyder som om, at det fungerer med ammebrikken, og hvis hun vokser, tager rigtig godt på, som hun skal, så skal du naturligvis fortsætte med at amme hende med brik. Der er dog en risiko for, at hun har svært ved at arbejde helt nok med brystet via en brik og måske derfor ikke har så let ved at tømme brystet og dermed få den mere mættende mælk med ud. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sikre dig, at hun spiser effektivt og tømmer brystet godt - og evt. forsøger at lægge hende til uden brikken, når hun har spist lidt og fået trukket brystvorten godt frem, så hun kan arbejde med brystet uden brug af ammebrik :)
Jeg vil anbefale dig, at du starter dagen lidt tidligere med hende, så hendes nattesøvn bliver kortere. Det er helt naturligt, at hun ofte først er putteklar omkring kl 22 i denne alder - det hører med til hendes alder og udvikling, og denne rytme ændrer sig i løbet af de næste 1-2 måneder. Men de 10 timers nattesøvn kan meget fint ligge mellem kl 22 og 08. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hede med at inddele dagen i perioder, hvor hun er vågen, aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt, og så perioder, hvor hun skal have mælk og puttes til lur. Det vil være rigtig godt med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur først på aftenen. Længden af lurene kan sagtens være forskelligt fordelt over dagen, men samlet må hun gerne sove ca. 5 timer, så du må forsøge at passe det ind, som det passer bedst :)
Da hun er 4 måneder gammel, kan hun som sagt godt have behov for lidt mere mad og i første omgang, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme hende lidt ekstra i løbet af dagen - enten ved at amme fra det ene bryst, når hun vågner af lur, skifte hende, lege med hende, tumle osv. og så amme hende fra modsatte side, inden du putter hende til næste lur. Ved at amme fra begge sider imellem hver lur, får du fyldt hende lidt ekstra op, og du får samtidig stimuleret til mere mælk. Eller du kan amme hende fra et bryst, skifte hende og lægge hende til samme bryst men i en anden stilling, for på den måde at hjælpe hende med at tømme brystet bedre.
Det er vigtigt, at hun ikke længere ligger ved brystet mere eller mindre hele tiden, men at du forsøger at skabe ammetidspunkter, som er spisetidspunkter :)
Hvis dette ikke fungerer og hvis du fornemmer, at din mælkeproduktion ikke er tilstrækkelig, så kan det være tegn på at hun måske har behov for lidt skemad. Det vil naturligt gradvist også være med til at skabe mere rytme dagen igennem med faste spisetider, ammetider og sovetider...
Nogle børn har også glæde af at få en flaske, som supplement til amning, før de begynder med skemad... Om det er relevant hos jer afhænger helt af, hvordan du synes din amning fungerer og hvad jeres datter virker til at ville trives med :)
Mit forslag til en skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, og tilbydes ofte brystet igen, når dagen begynder... det vil være rigtig godt, hvis I starter dagen senest kl 08...
Kommer op, starter dagen, leger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt
Formiddag 10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 1.5 time...
Frokost 12: Tilbydes evt. lidt smagsprøver på lidt skemad og vand af kop - og hvis det er for tidligt, så vil det være rigtig fint, at du ammer hende, når hun vågner...
Tilbydes et bad, som stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13.30-14. Du kan lægge dig med hende og tage et middagshvil i dobbeltsengen eller du kan trille hende en tur i barnevognen, så hun vænnes til at sove i den og også hjælpes til at tage en lidt længere lur midt på dagen. Hun må gerne sove 2.5-3 timer her, hvis hun kan det...
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af sin lange lur
Er aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt, leger, pludrer, hygger - far kommer måske hjem og de to hygger sammen :)
Aften 18: Ammes
Sover dagens 3. lur, og sover her måske 1-1.5 time afhængig af hvor meget hun i øvrigt har sovet i løbet af dagen.
vågner, leger, hygger, pludrer - familietid :)
Sen aften 21.30-22: Ammes og puttes til natten
Nat: Ammes 1-2 gange efter behov...
Der skal således lidt mere struktur på døgnet, så du som sagt hjælper hende med vågne, aktive perioder og ammer hende, før hun skal sove... og jeg håber, at dagsplanen giver lidt idé om, hvordan. Samtidig vil jeg anbefale, at du skruer ned for varigheden af nattesøvne og forsøger at øge dagssøvnen :)
Det er super med barnevognen, som du lige nu forsøger at vænne hende til. Den kan bruges til alle lurene, som du synes det fungerer bedst, men det er en god idé at gøre det til en fast rutine, så det bliver genkendeligt og dermed trygt for hende :)
Derudover skal du arbejde på at hun gradvist vænnes fra brystet. Hun skal stadig ammes, før hver lur, men det er vigtigt, at du forsøger at flytte hende fra dig, før hun sover helt - det vil sige, at du skal amme hende, se på hende, flytte hende ned i f.eks. barnevognen, før hun sover helt, stå ved hende, lulle hende ind i søvnen med dine hænder, evt. trille vognen... Og lader du hende falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen, hvilket også er helt okay, så prøv om du kan komme dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun heller ikke der, falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere, at hun godt kan sove uden:)
Og om natten vil det være rigtig godt hvis du kan lægge hende over i egen seng og hjælpe hende med at sove videre der, så hun ikke ligger direkte foran brystet og selv styrer, hvornår hun skal ammes, men sover lidt på afstand og derfor måske kan sove et lidt længere søvnstræk, fordi duften af mælk ikke er så tæt på :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, - tænker at der er lidt at arbejde videre med - rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske