Svar: Dårlig nattesøvn på 5 mdr.
20. november 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Luccas mor og far
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det er rigtigt godt, at I er opmærksomme på Luccas problemer med refluks, og I skal naturligvis holde hende medicineret, så længe hun viser symptomer. Der er ingen tvivl om at refluks kan påvirke søvnen og være en del af forklaringen på at jeres datter vågner om natten.
Sørg for at holde hendes hovedgærde eleveret, så hun ligger højere med hovedet. Hun er for lille til en hovedpude, men I kan komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op i den ene ende.
Det er rigtig fint med flaske aften, sen aften (24/01) og tidlig morgen (04/05). Vær opmærksom på mængden af mælk. Det kan nogle gange være en god idé at tilbyde lidt mindre mælk af gangen, så hun bedre kan rumme det i maven. Hun skal naturligvis have sit behov dækket, men nogle børn har tendens til at overspise lidt, når de får flaske, og kan uden problemer tilbydes lidt mindre... evt. kan flasken erstattes med en sut, når hun har spist, så hendes suttebehov stadig tilfredsstilles, men uden at hun får yderligere mælk i maven :)
I kan købe en specielerstatning Enfamil AR hjem fra f.eks. England. Den er udviklet specielt til børn med refluks, og den virker ved at være tynd i flasken og blive tykkere i maven, så der ikke sker så meget tilbageløb.
Det er generelt en god idé med sutten, fordi den også kan være med til at hjælpe mælken videre i systemet, men I skal være opmærksomme på, at I ikke kommer til at give jeres datter sut i munden, hver gang hun vågner om natten. Hun vil naturligt med den alder hun har få sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra, og hvor hun har brug for jeres hjælp. Og det er super, at I hjælper hende med at blive lagt rigtigt i sengen, få dynen på som hun har sparket af osv. men uden at I hver gang giver hende sut i munden... Ellers kan hun blive uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut og få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn :)
Du skriver, at hun sover i egen seng om natten og at denne står op af jeres seng... er hendes seng koblet til jeres seng, eller der er tremmer på? Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove uden tremmer ind mod jeres side, - naturligvis skal det være sikkerhedsmæssigt forsvarligt - men det vil gøre det muligt for jer at berolige hende med hænder, kærtegn osv. om natten uden at I behøver stå op. Og hvor hun stadig kan blive liggende, hvor hun er lagt til at sove.
Det er helt klart en fordel, hvis I kan putte hende i egen seng og også hjælpe hende videre i søvne i den om natten, og en kobling af tremmesengen med jeres seng, vil være et godt forsøg. Men du skriver også, at I ikke tager hende over i jeres seng om natten, og I kan faktisk godt forsøge, om hun kan have brug for dette. Det kan godt være, at hun netop vil kunne sove bedre om natten, hvis hun kan mærke jer og fornemme jer tæt på.. og det behøver naturligvis ikke betyde, at hun så skal have flaske, sut eller lignende i munden natten igennem, men blot får nærheden og den fysiske kontakt, som måske netop kan hjælpe hende videre... Da mor og far lige nu sover skiftevis i soveværelset, så er der plads nok til hende i dobbeltsengen, og hun vil få samme plads, som hvis hun lå i egen seng. Det er derfor forsvarligt at have hende sovende der, - i forhold til forebyggelse af vuggedød...
Det er også vigtigt, at I ikke reagerer på alle lyde hun laver om natten. Med den udvikling hun går igennem, så kan der komme flere og flere natlige lyde - det kan være pylren, gråd, klynken, lidt brummen på grund af lidt mavekneb og lignende - det kan også sagtens være små knirk, pludren eller at hun måske ler fordi hun drømmer... Og nogle gange vil det være rigtig godt, at I trækker tiden før I reagerer på hendes lyde og ser om hun af sig selv kan komme videre i søvnstadie.. andre gange vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende videre med en beroligende hånd, så hun kan mærke, at I er der og trygt kan sove videre :)
Når hun bliver 6 måneder vil der i forhold til vuggedød normalt ikke være problemer i at lægge hende på eget værelse... og det kan nogle gange gøre, at I naturligt ikke vågner og reagerer på alle de lyde hun laver. Fordi I simpelthen forstyrrer hinanden om natten. På den måde arbejder tiden også for jer, så I begge atter kan sove i soveværelset igen...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske