Brev:
Dårlig nattesøvn på 5 mdr.
20. november 2018
Alder:
5 mdr.
Dårlig nattesøvn på 5 mdr.
Kære Helen,
Vi har lille Lucca på 5 mdr. som vi søger lidt hjælp til. Lucca har haft refluks siden hun var 3 uger. Hun er medicineret og er pga dette en rigtig glad lille pige.
Vi søger primært råd til nattesøvn.
1. Dagslure
Lucca sover primært 3 lure om dagen. Hun sover meget let, hvorfor det ofte kun ville blive til 30 min, hvis ikke vi var over hende konstant. Hun sover i barnevogn udendørs på altanen eller på gåtur så vi kan rokke hende i søvn, de gange hun vågner. Vi har udgangspunkt I dit søvnhjul og hun sover sammenlagt omkring 5 timer i dagstimerne plus minus en kort powernap. Det er forskelligt hvordan timerne er fordelt på de forskellige lure. Hun står op ved 7-tiden og går i seng ml 20-21.
2. Lægges til natten:
Lucca lægges til natten i egen seng efter et fast natteritual , hvor hun gerne får lidt babymassage, bliver skiftet og får nattøj på altimens vi lytter til og synger de samme 1-2 sange . Hun får en flaske i sengen at sove på eller vugges i søvn, hvor vi har givet flasken en halv times tid forinden. Det virker ikke som om at der er nogen forskel på om hun får flasken før eller ved sengetid i forhold til hendes refluks.
Vi vil meget gerne have hende til at falde i søvn i sengen uden flaske eller vuggen. Lucca er meget motorisk urolig og vi forsøger at afhjælpe dette med shhhh, en hånd på hende og White noise. Vi har ligeledes afprøvet tyngdeposen i 3-4 dage, som ikke lader til at have effekt. Lucca bryder sig ikke om at blive svøbt.
3. Natten:
Her kommer den store udfordring.
Far og mor har ikke sovet sammen i 5 mdr. Da Lucca er meget urolig om natten. Vi deler derfor natten op, så far har første halvdel af natten og mor har anden halvdel, for at vi kan få sammenhængende søvn.
Lucca skal nemlig afhjælpes 10-15 gange i løbet af natten, hvor Lucca bliver urolig og brokker sig. Lucca “vågner” og skal beroliges/have sut etc. Hun er ikke helt vågen og har sjældent åbne øjne, men afhjælper vi ikke tids nok, udvikler det sig til gråd og at hun vækker sig selv. Hun vågner sjældent grundet sult, og spiser max 2 x flasker om natten ca 24-01 og 04-05. Det hjælper dog ofte hvis hun får en lille tår at falde til ro på igen, men da det kræver at vi står op og går ud at laver en flaske, prøver vi så vidt muligt ikke at afhjælpe med dette. Vi tager heller ikke Lucca op af sengen, men forsøger at afhjælpe med sut og en hånd på brystet.
Lucca sover i egen seng, som står op af vores seng. Hun kommer ikke over i vores seng i løbet af natten. Mor har ikke ammet i et par måneder og Luccas søvn er lige urolig om det er far eller mor, der har hende om natten. Hendes seng er hævet ved hovedgærdet og vi har ikke på fornemmelsen af, at hun vågner grundet refluksen.
Lucca har fået grød middag og aften fra da hun var 4 mdr. Blandt andet for bedre søvn samt ihht refluksen. Dette har dog ikke ændret noget på hendes søvnvaner, hverken til det værre eller det bedre.
Hvordan får vi noget søvn og sikrer bedre søvn for Lucca, hvor hun ikke hele tiden skal afhjælpes? Mor og far savner at sove OG ikke mindst at kunne sove i samme seng :)
Med venlig hilsen
Luccas mor og far