Svar: Søvn eller mangel på samme - 14 mdr.
19. november 2018
Alder:
14 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker :)
Først - jeg tror bestemt ikke, at I har gjort noget forkert, og du må stole på børnehaven, når de siger til jer, at I som forældre er rigtige gode og sørger for at basen hele tiden har været tryg og varm!
Der er dog ingen tvivl om, at der har været meget stor forskel på den ro, genkendelighed og stabilitet, som du har kunne give storesøster, og så den rytme I har kunne skabe for lillesøster. Det er naturligt svært at give lillesøster det samme, når I har måtte flytte 4, nu 5 gange, når du har måtte vække hende i løbet af dagen, fordi storesøster skulle hentes osv. Selvom du er en sød, omsorgsfuld og varm mor (og basen derfor er i orden), så har hun jo ikke haft samme ro i sin hverdag, og det lyder som om, at det godt kan have påvirket hendes søvnrytme...
Derudover har hun også været syg med mellemørebetændelse, og det kan sagtens sidde i kroppen på hende. Hvis hun gennem længere tid er blevet vækket af smertejag fra ørerne, så vil det naturligt stadig kunne vække hende, selvom hun er behandlet og penicillinen har virket. Man ser faktisk ofte, at børn stadig vågner, det er som om at kroppen husker og derfor vågner de og tror, at de har ondt... og det tager tid at få en ny erfaring med sig om, at det ikke længere er forbundet med smertejag at skulle sove :)
Og så gennemgår jeres datter lige nu en lidt svær alder og udvikling. Ligesom hun i 8-10 måneders alderen gik igennem separationsfasen, hvor du tydeligt oplevede hende ekstra tryghedssøgende, så gør hun også dette nu. Man kan tale om en slags separation-gentilnærmelses-fase i netop 13-15 måneders alderen. Det falder ofte sammen med, at hun i denne alder begynder at gå og derfor oplever verden mere og mere på egen hånd... I denne fase, vil hun naturligt klynge sig ekstra til jer - hun kan ikke separere sig, uden at føle sig ekstra knyttet til, så derfor vil hun søge ekstra fysiske tryghed, nærhed, fysisk kontakt, og samtidig vil hun så skubbe jer væk. Hun vil afvise dine kærtegn, fjerne din hånd og nogle gange, når du tager hende op (fordi hun signalerer at hun har brug for at komme op), ja så går der ikke længe, så vil hun ned igen... Hun har på den ene side rigtig meget brug for jer, brug for at mærke jer, og på den anden side også brug for at prøve selv og kan blive irriteret over, at I er der...
Dette oplever man ofte både i løbet af dagen, men også i forbindelse med søvn. Hun kan have svært ved at overgive sig til søvnen og hun kan også vågne om natten, søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, samtidig med, at hun også kan skubbe jer væk og afvise jer -og det kan derfor være rigtig svært at finde ud af, hvad I skal gøre for at hjælpe hende:)
Som jeg læser dit brev, så er den største udfordringer, at hun lige nu ofte har en længere vågenperiode om natten. Og her skal du være opmærksom på hendes dagsrytme, fordi den påvirker hele nattens forløb.
De fleste børn begynder i 12-18 måners alderen at kunne nøjes med en lidt længere lur i løbet af dagen, og hvis I har været for hurtige til at gå ned til en lur dagligt, så kan det være problemet. Det kan også være, at hendes ene lur er for kort, fordi hun vækkes og måske skal hun have lov til at sove længere om dagen end hun gør lige nu...
Det er sådan, at søvn der ligger efter kl 16 vil "æde" af nattesøvnen - med den alder jeres datter har nu - og hvis hun har brug for mere dagssøvn, så vil hun måske nogle gange tage en lille powernap i bilen om eftermiddagen, når hun hentes - og så er det denne søvn, som giver hende vågenperiode om natten.
Det er derfor rigtig godt, at du godt kan lide faste rytmer og rutiner :) Og det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe jeres datter med en dagsrytme, der ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med grøntager, kartofler, kød, fisk osv. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød med mælk, eller lidt tykmælk eller lignende med revne æbler, rugbrødsdrys mv. Vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt som rød peberfrugt, tomat, agurk, majs, avocado.. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og får derefter børstet tænder.
Evt. flaske og puttes til natten ca. kl 20...
I skal gå ud fra, at hendes samlede søvnbehov ligger på ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. sover 1 time til formiddag og 1.5 time til middag, så vil det passe med ca. 11 timers nattesøvn f.eks. fra kl 20 til 07.. Sover hun mere om dagen vil hendes nattesøvn naturligt skulle være kortere.
Når I putter hende, er det derfor vigtigt, at I sikrer jer, at puttetidspunktet er rigtigt og at hun er parat til at sove. Badet og den efterfølgende godnatgrød kan gøre det lettere for hende at finde roen og overgive sig til søvnen. Og som udgangspunkt et det rigtig godt, hvis I kan vænne hende til at falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det er vigtigt, at hun er tryg ved at sove og forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, som hun ser frem til...
Hvis hun så vågner grædende i løbet af natten og I fornemmer, at hun ikke kan finde ro, uden at komme ind til jer - så synes jeg, at I skal tage hende ind til jer. Det er bedre, at hun kommer ind og sover videre i soveværelset, hvis hun så falder trygt i søvn, end at I kæmper med hende i 1-3 timer på eget værelse... Og når hun så efter noget tid sover dybt og godt igen, så kan I flytte hende tilbage til egen seng.. Det, at hun starter i egen seng og vågner i egen seng om morgenen, kan gøre det lettere for jer på sigt at hjælpe hende videre i søvnen i egen seng om natten og dermed på sigt undgå, at hun kommer ind til jer - lige nu kan hun dog godt have behov for den ekstra tryghed og hjælp til at sove videre.
Det vil også være rigtig godt, at I giver hende en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende og arbejder bevidst på at lade denne følge hende hele dagen igennem, så den stille og roligt bliver en substitut for jer... så hun fremadrettet kan putte sig med den i løbet af natten og ikke behøver jeres hjælp :)
Det kan være svært at skabe nye søvnvaner, når I står for at skulle flytte endnu engang, det kan derfor være en overvejelse værd, om I lige nu blot skal give hende den tryghed og nærhed, som hun søger - og naturligvis forsøge at følge en nogelunde fast dagsplan, men så arbejde på nye rutiner og vaner samtidig med at I flytter for sidste gang, så det bliver sådan I gør det nye sted og hun fra starten vænnes til, at nu er det sådan - men naturligvis hele tiden så hun er tryg og glad ved det som sker :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske