Svar: Næsten 7 mdr. - vil helst ikke have skemad
29. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Neel
Du skal ikke holde om med at amme om dagen, men du skal holde om med at amme om natten. Jeg er helt sikker på at det er der problemet ligger.
Mælken om natten løber lettere, da du er mere afslappet. Samtidig producerer man mere mælk om natten, fordi det mælkestimulerende hormon er højere om natten. Din dreng får derfor meget mere mælk om natten end du sikkert tror.
Ernæringsmæssigt har han ikke behov for amning om natten, men kan fint klare sig med grød/mos og amning om dagen. Du behøver ikke stoppe amningen, tværtimod, det vil være rigtig godt at du fortsat ammer om dagen. Denne amning bør dog lægges enten efter et grød/mos måltid eller i så passende afstand af et måltid, at det ikke tager pladsen op for skemaden.
Om natten må du prøve at finde en anden løsning. Enten skal du få far til at tage over og/eller tilbyde ham lidt vand i stedet. Hvis det går helt galt og kun brystet duer, så er det vigtigt at du lægger ham til, men kun så kortvarrigt at han lige falder til ro, så skal han tages fra. Hans skal således ikke spise sig mæt om natten, kun trøst.
Jeg vil foreslå dig en plan som ser nogenlunde således ud, hvor der indgår 3 skemåltider:
Tidlig morgen: amning
Formiddag: grød med frugtmos
Frokost: amning
Eftermiddag: grød/grøntsagsmos efterfulgt af amning
Sen eftermiddag: evt. amning
Aften: grøntsagsmos med kød/fisk evt. frugtmos til dessert
Sen aften: amning
Hvis du ammer, når du selv går i seng, så behøver din dreng ikke mælk før næste morgen tidlig. I stedet skal han fyldes op i løbet af dagen. Ved siden af skemaden om dagen kan du tilbyde vand eller mælk (sødmælk eller erstatning) af kop.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske