Svar: 12 md. og vægrer sig ved at sove
26. maj 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Dorte
Ja det lyder faktisk temmelig hårdt. Min umiddelbare tanke er om du er sikker på at hun ikke har problemer med ørerne. Jeg tænker at det at hun skriger, når hun bliver lagt ned og at det både er i løbet af dagen og om aftenen, kunne være et tegn på at hun måske har væske i mellemøret. Er det blevet tjekket?
Derudover så tror jeg det kan være en god idé at i prøver at komme lidt ud over det dårlige rutine I er kommet ind i. Men spørgsmålet er jo hvordan?!
Kunne det evt. være en idé at I simpelthen kører hende i barnevognen. Altså at I laver det som en fast rutine at køre en tur i barnevognen dagligt. Vejret er jo med os i øjeblikket. Hun skal ikke puttes i barnevognen, men skal have lov til at sidde og følge med og når hun så bliver træt, så prøver du at lægge hende ned for så at se om hun ikke kan falde i søvn og sove bedre. Altså sove uden skrig og skrål.
Jeg tror nemlig det er meget vigtigt at give hende en oplevelse af at man godt kan falde i søvn på en stille og rolig måde, så hun også føler sig tryg ved det og ikke føler sig presset. Hun har en alder nu, hvor hun gerne vil følge med i al ting og føler hun sig presset til noget andet, så kan man godt blive helt ulykkelig.
Prøv derfor at sige til dig selv at I kører og hun skal have lov til at sidde i vognen og kigge. I skal ikke pludrer en masse, bare kigge stille og roligt, og når hun så begynder at falde lidt hen, så prøv at lægge hende ned.
Men igen, ha lige det med ørerne med i jeres overvejelser også. Og en fase... tja, så er det vel en lidt lang fase er det ikke?! Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske