Brev:
12 md. og vægrer sig ved at sove
26. maj 2005
Alder:
12 mdr.
12 md. og vægrer sig ved at sove
Kære Helen
Vores pige på nu et år har altid haft svært ved at sove. Jeg har tidligere skrevet til dig og fået nogle gode kommentarer og råd med på vejen, og situationen har nu i en tre måneder været tålelig. Dvs. far har puttet og vi har skiftet til at være den, der tog hende om natten, og vi har gennem et stykke tid været nede på omkring 2-4 opvågninger pr. nat. Det opfatter vi som acceptabelt set i lyset af, hvordan det har været tidligere.
Nu er den dog gal igen, men på en lidt anden måde. Igennem den sidste lille måned har hun fuldstændig vægret sig ved at sove såvel dag som aften. Om aftenen er det igen med megen skrig og gråd og hidsighed, hvor vi længe har kunne putte hende stille og roligt og sidde ved hende til hun sov (ca. 10-20 min.). Om dagen i barnevognen (som ellers ikke har været et problem) går hun også fuldstændig amok - skriger og skriger, noget hun aldrig har gjort, tværtimod har vi haft den opfattelse at barnevognen var et trygt og dejligt helle, hvor hun kunne slappe af.
De sidste par dage har jeg så ligget med hende oppe i lejligheden i vores seng, hvor hun gerne vil lægge sig til at sove, men det resulterer i, at hun kun sover 2 x 30-45 min. på en dag, og det er altså ikke nok for hende. Jeg har gjort det samme om aftenen og sovet med hende, hvilket er ok.
Vores bekymring går mere på dag-lurene og selve putte-situationen. Så vores spørgsmål er vel egentlig: er det normalt i denne alder, er det en fase? Hvis ikke: hvad kan det mon handle om? Vi er ikke bevidste om nogen forandringer, chok e.l.
Vi er i tvivl om, hun er ved at skulle overgå til én lur om dagen, men når vi har prøvet at hoppe formiddagsluren over og puttet hende ca. midt på dagen sker det samme - hun vil bare overhovedet ikke sove. Hun bliver også meget hidsig for tiden, hvis hun ikke får sin vilje, så vi spekulerer også på, om hun simplethen bare selv vil bestemme, hvornår hun (ikke) skal sove. Hvis du synes det giver mening, hvordan tackler vi det så bedst?
Håber meget du kan give et input, for lige nu er situationen ikke særlig rar, hverken for os eller hende. Det er stressende for os, og på ingen måde værdigt for hende, at skrige sig i søvn.
Mange hilsner Dorte