Svar: Morgenrutine med to små
6. november 2018
Alder:
23 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres morgener :)
Jeg synes det lyder som om, at storebror er rigtig dygtig og klarer rigtig mange ting på egen hånd og meget fint i forhold til hans alder - og det faktum, at han jo er blevet storebror for 6 måneder siden og stadig på mange måder er en lille dreng selv...
Når det er særligt svært om morgenen, så skyldes det sandsynligvis, at jeres ældste dreng godt kan fornemme, at der er et skift på vej. I skal ud af døren, han skal i vuggestue - og dermed adskilles fra mor, som går hjem med lillebror. Og det skift er naturligt svært for ham. Derfor pjatter han, fjoller han rundt, gemmer sig bag ved klapvognen osv. Alt sammen en måde at holde lidt ekstra på dig på, skubbe adskillelsen fra dig væk - og dermed også en måde at vise dig, at han har behov for dig, behov for at mærke dig, måske sidde lidt på skødet osv. Hvilket du måske ville gøre mere, hvis du kun havde ham at tage dig af, men som ikke sker helt nu, fordi lillebror også skal gøres klar, du skal selv gøres klar og I skal ud af døren så tidligt, at lillebror ikke bliver overtræt og ikke kan sove...
Det er rigtig fint, at du forsøger at anerkende jeres ældste drengs behov for at forsøge selv og han klarer det som sagt rigtig godt. Det kan dog godt være, at du især om morgenen ikke skal stille for mange spørsmål som "kan du finde dine støvler?" - hvilket gentages. "Skal du finde støvlerne eller skal mor finde støvlerne?". Og til sidst så ender med at sige "så finder mor støvlerne".... Jeg tænker, at du i stedet kan prøve at tage ham i hånden, gå med ham ud hvor støvlerne står, sige "kan du tage dine støvler?" - han kan tage dem med, og I kan sammen gå hen og sætte jer på en stol, du kan tage ham på skødet, give ham lidt ekstra nærhed og lade ham få støvlerne på med lidt hjælp og guidning af dig... :)
Du nævner, at det også kan være svært at få tøj på og at det derfor i det hele taget bliver svært at komme ud af døren. Nogle gange kan det være en god ide at holde fokus på det, som skal ske efterfølgende - og som han måske gerne vil. Som f.eks. at skulle i vuggestue. Så du f.eks. siger "kom vi skal skynde os at få tøjet på, så vi kan komme i vuggestue", fordi det kan være en motivationsfaktor for at komme lidt hurtigere i tøjet.
Nogle gange kan det også være en idé at bytte rundt på tøj og morgenmad, så han får ren ble og tøj på først og derefter tilbydes morgenmad - fordi han nyder at spise.. Så du starter med at sige "på med tøjet, så får du morgenmad bagefter", fordi det igen kan motivere....
Men han er som sagt stadig en meget lille dreng - også selvom han kan virke stor i forhold til sin lillebror :) Og derfor skal du også - som du selv skriver - acceptere at han har brug for tid. Han kan ikke skynde sig, når han ikke er ældre end han er. Og han gør ikke de ting han gør for at irritere dig, men fordi han ikke kan gøre andet, end han gør :)
Der vil naturligt også komme tidspunkter, hvor hans verden bryder sammen, hvor han bliver rigtigt ked af det, kaster sig frustreret, fortvivlet og ulykkelig i gulvet. Det hører med til alderen, og det er vigtigt, at du netop kan rumme disse voldsomme følelser, når verden går imod ham :) Jeg er helt med på, at det stresser dig, fordi lillebror også er der og du har andre ting, som skal nås, og der er ingen tvivl om, at din stress naturligt også påvirker begge drenge... men det er naturligt, at han fjoller om morgenen, og det er trods alt bedre, at I fjoller, bruger lidt tid på at lege osv. end at I kommer kede af det ud af døren, fordi I i de næste mange timer vil være adskilt... :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den er der gode råd til, hvordan vi lærer vores børn gode manerer, hvordan vi undgår magtkampe, hvordan vi støtter barnet i at kunne selv, sætter grænser på en god måde, møder barnet anerkendende, lærer at lytte (hver især) og meget mere :)
Og så vil jeg også anbefale dig bogen "Freddy og Fantasine på nullermadssafari". Den er lavet af Malene Borum Pedersen, der selv er mor til tre. Og den er bygget op af et lille vers og en simpel leg, som gør alle hverdagtingene lettere at komme igennem. Det gælder f.eks. påklædning, tandbørstning, oprydning osv. Måske kunne du finde lidt inspiration i den. Se fantasine.dk :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske