Svar: Stadig desperat brug for hjælp til ekstremt dårlig søvn hos 14-måneder gammel dreng
5. november 2018
Alder:
14 mdr.
Kære A´s mor og far
Tak for jeres brev - jeg elsker formuleringen "det har været et hårdt, men ikke desto mindre interessant forløb" :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og jeg kan se, at I faktisk har læst en del af det, jeg har skrevet og de råd, jeg tidligere har givet jer - det er bare rigtig svært at få det ændret eller skabt i praksis... Jeg kan dog fornemme, at I er ved at være parate til, at der skal ske ændringer, og det er netop vigtigt, at I tager en beslutning om at arbejde på ændrede søvnvaner, og at I føler, at det er det rigtige at gøre... det er naturligt med til at signalerer til jeres dreng, hvad det er der skal ske nu :) I er nødt til at gå helhjertet ind i projektet :)
Derudover er det meget vigtigt, at I ikke tager i sommerhus eller skal andre ting i nærmeste fremtid, hvor I forsøger at skabe nye vaner. Det er vigtigt, at jeres hverdag er så ens som muligt.. og forhåbentlig også uden for meget sygdom. Sygdom kan man ikke gardere sig imod, men det er vigtigt, at han ikke rammes af for meget sygdom i en periode, hvor I ønsker at skabe nye gode søvnvaner. Alderen taler lidt imod at forsøge (som I også tidligere har læst), men jeg synes faktisk, at det er et forsøg værd. Og I har nogle måneder at arbejde på, før der igen kommer en urolig periode...
Det første I skal gøre er at skabe en fast dagsrytme - og det betyder, at jeres dreng skal vækkes om morgenen. I er nødt til at komme væk fra tanken om, at når han har sovet så dårligt om natten, så er det okay, at han sover længe om morgenen. Det er ikke om morgenen, at hans søvn skal forlænges, det er om dagen - og det er om aftenen, hvor han har brug for at komme i seng i nogenlunde tid. Og det faste stå op tidspunkt sætter rytmen for resten af dagen.
Og ja - man skal som udgangspunkt ikke vække børn som sover. Helt overordnet gælder, at børn falder i søvn, når de er trætte og de vågner naturligt, når de ikke har behov for at sove mere! Men der er undtagelser og hos jer er der lige nu en undtagelse. Derfor skal I vække ham om morgenen, hvilket I godt kan gøre med god samvittighed, fordi I ikke tager søvn væk fra ham, men hjælper ham til en rytme, som sikrer ham søvn på mere hensigtsmæssige tidspunkter.
Han er sandsynligvis i overgangen mellem at have brug for to lure dagligt og kun have brug for en lidt længere middagslur - og det kan gøre det lidt svært, og derfor må I være lidt fleksible her. Det lyder dog som om, at han de fleste dage vil trives bedst med to lure, fordi han ofte ender med at tage sin 2. lur sidst på eftermiddagen - og denne lur påvirker aftenen og natten.... Hvis han kunne nøjes med en middagslur, så ville han ikke falde i søvn om eftermiddagen, men det gør han...
Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan samarbejde med vuggestuen om, at han sover to gange dagligt der - en formiddagslur og en middagslur. Så den nuværende 2. lur i stedet kommer til at ligge om formiddagen - og så hans middagslur stadig kommer til at ligge sådan, at han kommer op senest kl 16.... Og det er netop muligt, hvis I sikrer ham et fast stå op tidspunkt om morgenen, - uanset om det er hverdag eller weekend. Og jeg vil anbefale, at I starter dagen senest kl 06.30-7... Så han tilbydes morgenmad senest kl 07-07.30... og dermed kan sove en kort formiddagslur omkring kl 09.30...
Min dagsplan ser således ud:
Vækkes om morgenen ca 6.30-07... gardinerne fra, vågne stille og roligt...
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - sover måske kun 40-45 minutter...
Frokost 11.30: Rugbrød, pålæg - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Må også gerne få varm mad til frokost, hvis de tilbydes dette i vuggestuen. Vand af kop.
Puttes til middagslur - måske kl 13.30... og sover så måske 1.5 time...
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller frugtgrød med mælk... Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som spises med fingrene og med gaffel og også stadig lidt moset mad, der spises eller gives med ske... kartofler kan f.eks. moses med sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Ca kl 19.30... Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, gerne sammen med lidt mme af en kop. Dette vil på sigt erstatte flasken. Får derefter børstet tænder...
Puttes til natten med flaske ca kl 20 - puttes i egen seng på eget værelse
Sen aften 22.30-23: Drømmeflaske, som nu gradvist trappes ud.
Og så til jeres spørgsmål:
Ad 1 og 2) Det er en god idé at I bibeholder søvn på eget værelse og i egen seng - I har flyttet ham på eget værelse i efterårsferien og det må I meget gerne holde fast i. Det er vigtigt at han falder i søvn i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han skal sove - og ikke falder i søvn i jeres favn. Det er vigtigt for at han kan sove igennem om natten. Det er lige så vigtigt, at han ikke falder i søvn med flaske i munden, men kan falde i søvn uden denne.
Rytmen om dagen spiller ind på nattens forløb, så I takt med at I får skabt en fast dagsrytme med en kort formiddagslur og en middagslur, bad, godnatgrød osv. så vil dette naturligt også hjælpe ham til at sove bedre om natten. Søvn avler søvn siger man så den gode rytme og søvn om dagen, vil hjælpe til bedre nattesøvn - dog under forudsætning af, hvornår søvnen ligger. Og det er uhensigtsmæssigt, at han starter dagen så sent og sover 2. lur efter kl 16, fordi det påvirker nattesøvnen for meget...
Den faste rytme er vigtig for at I ved hvornår I skal putte ham om aftenen og for at han faktisk er parat til at sove, når I putter - det er også en forudsætning for at kunne sove og være tryg ved at sove, at man netop føler sig parat til søvnen...
Det skader ikke jeres dreng at blive puttet i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove. Han skal naturligvis være tryg ved at sove, men det er en god idé at gøre ham tryg ved sin seng og lære ham at sove uden at han behøver være i favn. Det vil naturligt hjælpe ham til også at sove bedre i vuggestuen, ligesom det på sigt vil hjælpe ham til at kunne sove hos bedsteforældre, kammerater og andre i takt med at han vokser op...
Når og hvis han græder, så er det vigtigt, at I forsøger at vurdere, hvad det handler om. Hvis han græder, fordi han er overtræt, så vil der ofte være tale om en klynken og I kan se at han tydelig er træt, har svært ved at finde ro og slet ikke kan overskue noget, ej heller at falde i søvn. Her vil det være rigtig godt, at I står ved ham, holder hænderne på ham, så han kan mærke jer og på den måde hjælper ham ind i søvnen. Her vil han ofte græde kortvarigt og vil så falde i søvn netop med jeres nærhed og hænder.
Han kan også græde ulykkeligt. Så når I kommer ind til ham, så står han med hænderne løftet og signalerer tydligt "tag mig op". Her skal I tage ham op, sætte jer med ham, trøste og berolige og så putte ham tilbage i egen seng igen, og hjælpe ham ind i søvnen med jeres hænder og ro.
Så kan han også have det, som jeg kalder for en slags "protest-gråd", det er en slags "jeg vil hellere lege end sove gråd", og hvor han godt kan se jeres tilstedeværelse som underholdning og mulighed for leg" - og her kan man godt vælge at gå fra ham. Ikke fordi han skal græde og blive ked af det, men fordi I ved at gå signalerer "jeg mener du skal sove og jeg vil ikke lege nu". Det betyder også, at I ikke skal gå væk i længere tid, ofte er 3 minutter nok. Det betyder også, at I skal gå tilbage til ham, selvom han ikke græder - netop fordi det ikke er meningen, at han skal blive ulykkelig, men blot finde ud af, at det er sovetid. Og ofte behøver I kun gå fra ham et par gange, så forstår han godt, at det er tid til at sove og så kan I give ham den nærhed, som han behøver for at sove - men dog stadig holde fast i, at han sover i sin seng :)
Jeg tænker, at når det har været så svært hos jer at finde ud af, hvornår I skal sige stop og hvad det rigtige er at gøre, så handler det om at hans rytme varierer så meget, at han selv har svært ved at mærke, hvornår han egentlig er træt og parat til at sove. Så nogle gange er han overtræt og puttes egentlig for sent, andre gange er han ikke træt nok og puttes dermed for tidligt. Og ved at indføre en fast rytme om dagen, så vil han naturligt selv begynde at kunne fornemme behov for søvn - og dermed være lettere at putte, når tid så er.. Og dermed naturligt også lettere at aflæse :)
Og ja - i løbet af natten er det vigtigt, at I igen forsøger at afkode, hvad hans piv handler om. Han vil naturligt have mange lyde om natten, fordi han drømmer meget. Så han kan godt klynke, smågræde, sætte sig op, pludre, le, ligge og tale - alt sammen i søvne. Og det er ikke alle lyde, som I behøver reagere på, fordi det netop foregår, når han sover. Så nogle gange vil det være rigtig fint, at I lige trækker tiden lidt og ser om han ikke selv kan komme videre i søvnen - og dermed ikke komme ved hver lyd han laver :)
Er han oprigtig ked af det, så skal I naturligvis være der for ham, han må ikke ligge og føle sig forladt og alene - og ende med med at tie stille, fordi han trækker sig ind i sig selv, som du skriver. MEN der er langt fra dette og til at han får lov til at ligge og finde ind i søvnen selv - hvor I er på sidelinjen, lytter og forsøger at reagere efter de signaler han sender. Og så skal I naturligvis lytte til jeres mavefornemmelse - hvis noget føles forkert, så er det ofte forkert :) Når noget føles rigtigt, så er det ofte rigtigt :)
Ad 3) Hans behov for mad og mælk/væske skal stilles i løbet af dagen og flaskerne gradvist trappes ud. Og der skal naturligvis sættes noget andet i stedet for flasken. Det vil sige, at han om aftenen skal tilbydes en godnatgrød, ligesom det kan være rigtig godt, at I putter ham med en bamse, putteklud, slaskedukke eller andet, og I må også meget gerne begynde at synge en godnatsang eller hvad I nu har lyst til :)
Tanken er, at disse ting - godnatgrød, mme af kop, puttebamse, sang stille og roligt vil tage mere og mere over. Det bliver hans nye ritual og så trappes flaskerne ud. Så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han tilbydes mme af en kop i stedet for flaske og hen af vejen tilbydes han vand af koppen i stedet for mme.. Men alt omkring potningen er i øvrigt ens. Så når I fjerner flasken, så er det okay for ham, fordi han har fået et nyt, trygt og dejligt ritual, som han forbinder med at sove...
Du lytter naturligt til, at han har brug for noget, for at falde i søvn, men som mor ved du at visse rutiner, visse søvnritualer er bedre end andre, og derfor introducerer du gradvist disse på en måde, som gør overgangen lettere for ham :)
Samtidig skal du også sige til dig selv, at du nogle gange er nødt til at gøre noget, som du ved er godt for ham - selvom han protesterer. Det hører med til at være forældre, at vi nogle gange må sige nej selvom barnet vil noget andet. Her er det rigtig vigtigt, at du kan rumme ham og de store følelser som naturligt kommer i spil. At kunne rumme ham betyder, at du kan holde ud, at han bliver ked af det. At du ikke tager det personligt og at du ikke forsøger at ændre det - det er okay, at han kan blive ked af at skulle undvære sin flaske, men du ved, at det er godt for ham og du tilbyder ham et alternativ, som også er godt - ligesom han jo naturligt ved, at du er der for ham og at du elsker ham højt - fordi han mærker det i hverdagen og ikke kun, når han skal sove :)
Jeg håber, at du / at I begge kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt eget værelse og bedre søvn for alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske