Svar: Hvad kan man 17 mdr gammel?
26. maj 2005
Alder:
17 mdr.
Kære Gitte
Der er som du ved store individuelle forskelle, men jeg kan godt helt generelt sige noget om barnet omkring de 1½ år.
Et barn på 1½ år kan gå alene, de klatrer op men skal ofte hjælpes ned igen og de kan samle ting op fra gulvet uden støtte.
18 mdr gammel vælger mange stadig ofte at bruge deres fingre, men de begynder at kunne spise med ske og finde ud af den teknik det kræver. De spilder dog ofte.
Barnet kan også bygge klodser og f.eks. sætte 2-3 klodser ovenpå hinanden og kaste en bold. Barnet forstår flere ord og begynder at kunne følge en opfordring uden at glemme eller bliver forstyrret af andre ting. F.eks. hvis man beder barnet hente bolden på værelset, så kan barnet begynde at gøre dette uden at glemme det undervejs. Barnet begynder også selv at sige enkelte ord.
Barnet nyder ritualer og der må meget gerne ske de samme ting dag efter dag. Et fast putteritual er f.eks. særlig vigtigt.
Fra 1½ til 2 års alderen udvikler barnet sig videre og vil blive bedre og bedre til ovenstående ting. Barnet vil, som din søn begynde at hjælpe til med at tage tøjet af og på. Ofte vil barnet begynde at kunne klæde sig selv af, men skal fortsat have hjælp til påklædning. Barnet kan dog godt hjælpe til ved at strække armen, løfte benet osv.
Barnet begynder også at løbe mere, bliver i stand til at sparke til en bold og hoppe, hvis man støtter det i hænderne.
Barnet på 1½-2 år begynder at spise selv og formår nu at få mere bevægelse med i håndledet.
For et barn omkring 18 mdr og lidt ældre vil følgende legetøj være godt: klodser, legetøj som kan skilles ad og sættes sammen, kasser der kan fyldes og tømmes, hammerbrædt, bolde, dukker, farver og papir, puslespil med knopper, fløjte, trækdyr, bøger, trylledej, køkkenleg, dukkestel, scooter, fingermaling, kridt, sagbøger, musik, tromme, xylofon.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske