Svar: Sovevaner og madmængde 10½ mdr.
26. maj 2005
Alder:
10 mdr.
Hej Vibeke
Først vil jeg lige sige at det jo tager tid at komme ind i en anden soverytme. At forsøge ændring enkelte gange og tro at det så lykkes at få ham til at sove længere holder desværre ikke. Der skal længere tid til:o)
Dernæst vil jeg sige at jeg faktisk tror at det hele ændrer sig i takt med at I skal til at arbejde. Jeg tænker at han jo så skal passes ude og derfor vil få mange nye indtryk og blive meget mere træt. Hele hans tytme kan ændre sig i denne periode.
Jeg tror derfor I skal prøve at se hvad tiden bringer og ikke hverken tage sorgerne på forskud eller tro at I kan ændre noget i løbet af en week-end:o)
Med hensyn til mad, så skal du naturligvis regne med at han kan være lidt længere tid om overgangsmaden, da han korigeret jo kun er 8½-9mdr gammel. At han helst spiser med fingrene er således i orden.
Jeg studser lidt over at han får riskiks flere gange dagligt. I princippet er der ikke noget skadeligt i riskiks, men der er jo heller ikke rigtig noget nærende og hvis han er småt spisende, så kunne det være en god idé at give noget andet til mellem måltid. Hvad med sødmælksyoghurt med frugt eller A38 med mysli. På den måde øger du også hans mælkeindtag. Du kan også give ham en portion frugtgrød med mælk på. Det er både sundere og mere nærende end en danone 'slik'yoghurt. Derudover kan du naturligvis tilbyde frisk frugt som mellemmåltid.
Gulerødder, agurkestave osv. er rigtig godt og også havregrøden til morgenmad. At han spiser lidt kød til aften synes jeg også er okay. Det er meget fint at du supplerer hans rugbrød med mysligrød og modermælkserstatning, så han får nok at spise her. Jeg synes dog du skal prøve at gøre det samme om aftenen, altså supplere den mad I selv laver med et 'købeprodukt'. Jeg vil foreslå dig at købe et glas at Hipps 'spaghetti bolognaise' som kan gives fra 8 mdr. Konsistensen i denne ret er så fin at han sagtens vil kunne spise det og så smager det faktisk godt.
Min idé er at du kan prøve at skaffe interesse for maden om aftenen, samtidig med at han får noget nærende og du kan så selv koge pastaskruer ved siden af, som han kan sidde med og selv spise. Altså igen en blanding, ikke enten eller men både og. Du skal altså ikke være ked af at 'det kniber med at nøjes med almindelig mad' jeg ser det som en fordel at du supplerer med industrielt fremstillede produkter. Også for at få ham til at tage på igen:o)
Mit forslag til en kostplan ser altså således ud:
Tidlig morgen: Mælk
Morgen: Havregrød + havrefras, sveskemos og mælk
Formiddag: Frisk frugt eller frugtgrød samt mælk
11.30: (En riskage) Pas på den ikke tager pladsen op for den rigtige mad kl 12
12.00: Frokost. Rugbrødshapsere med tilbehør af majs, ærter, gulerod, agurk, pebberfrugt, advokado osv. Supplering af en portion grød eller grøntsagsmos + mælk
14.00: Mælk
16.00 ½ bolle, frisk frugt eller en portion A38 med mysli/sødmælksyoghurt med bær + mælk
17.30: Lidt frugt eller grød eller en skorpe at gnave i (som forskud på aftenmåltidet, ikke i stedet for)
18.00: Lidt kød, grøntsager, pasta osv. som I selv spiser suppleret med nogle af de industrielt fremstillede produkter - prøv med mad på glas.
Afslut evt. dagen med lidt frugtgrød og lidt mælk og så skal han puttes.
Jeg har prøvet at lave en plan ud fra de ca. tider du selv giver og som du kan se er der ikke de store ændringer. Det der er vigtigt er hvad han får at spise og at du supplerer den almindelige mad, så du er sikker på at han får nok.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske