Brev:
Sovevaner og madmængde 10½ mdr.
26. maj 2005
Alder:
10 mdr.
Sovevaner og madmængde 10½ mdr.
Hej Helen
Vi har brug for dine gode råd igen.
Vores søn er nu 10½ mdr. gammel (født syv uger for tidlig), måler 74 cm. og vejer 8,1 kg. Han er en glad og livligt kravlende dreng, som rejser sig op ved alt.
For ca. 1 mdr. begyndte han at vågne kl. 05 om morgenen - lidt tidligt for forældrene :o( Han bliver puttet kl 1930 og vågner grædende en til to gange om natten, enten med mavebobleri eller behov for sut. Vi har forgæves forsøgt at få ham til at sove videre om morgenen ved at give ham lidt at drikke og putte ham igen - og lade ham ligge og græde. Men han er fuldstændig vågen, kravler rundt i sengen og rejser sig op storsmilende klar til leg. Vi har forsøgt enkelte gange at putte ham senere - men hans indre vækkeur vågnede stadig kl 05. Han sover ca. 2 timer og formiddagen og 1 time om efter middagen - har sprunget eftermiddagsluren over et par enkelte gange - men vågner stadig kl. 05.
Fra mandag begynder vi begge på arbejde igen og ville gerne udskyde hans vækkeur til kl 0630 el. 07 - har du nogle gode råd?
Med hensyn til mad - så begyndte han på almindelig mad for ca. 2 mdr. siden. Da han ikke tager så meget på bliver vi i tvivl om, om han får mad nok. En typisk dag:
- 0530 Modermælkserstatning af kop (han gidder ikke tudkop eller sutteflaske)
- 0730 ca. 15 stk havrefras, havregrød af 3/4 dl. havregryn og 2 dl. sødmælk, sveskemos og modermælkserstatning af kop
- 0930 Modermælkserstatning af kop. Vi har dårlige erfaring med mad, da han kvikker op igen og sætter gang i maven med afføring, så han ikke kan finde ro til luren bagefter
- 1130 En riskage
- 1200 Frokost. Ca. 5-10 rugbrødsryttere med pålæg, ca. 5 stænger af agurk, pølse og lyst brød, suppleres med en portion pulverbaseret müsligrød og MME af kop
- 1400 MME af kop
- 1600 ½ bolle eller ½ riskage, 1/5 banan og MME af kop
- 1730 ½ riskage
- 1800 5 stave af kogt gulerod, 5 - 10 kødstykker, lyst brød, MME af kop og suppleres med 1 Danone frugtyougurt (de små)
Jeg tror ikke, han helt får 3/4 l mælk om dagen.... Det kniber lidt med at få ham til at nøjes med alm. mad til frokost og aften - for han spiser ikke nok. Han er enorm selvstændig og derfor kniber det med aftensmaden, da han helst selv vil spise (fingermad - kan ikke styrre gaffel el ske). Så han gider ikke spise vores mad af ske.
Har du nogle forslag til ændring af kosten ?
Glæder os til at høre fra dig,
Vibeke