Svar: Vil ikke spise mos og grød
30. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Alfreds mor
Tak for dit brev :)
Nu hvor jeres dreng bliver 7 måneder, så er det vigtig, at du skærer yderligere ned i antallet af amninger. Det vil ofte være passende med 4 amninger i døgnet i syvmånedersalderen og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at Alfred ikke længere skal tilbydes bryst før formiddagslur og heller ikke om eftermiddagen - i stedet skal han tilbydes mellemmåltider her.
For at sikre ham tilstrækkeligt med væske, så er det vigtigt, at du tilbyder ham vand af kop til alle måltider. Hvis det er svært for ham at drikke af en almindelig kop, så må du gerne give ham en tudkop - gerne af den gammeldags slags med to hanke, og hvor du kan tage hætten af og på sigt lade ham drikke uden hætte/tud. De to hanke er vigtige, fordi de kan hjælpe ham til selv at styre kroppen og på sigt lære at drikke selv.
Det er vigtigt, at han ikke sidder i skråstol, når du tilbyder ham mad, men at han sidder i sin trip-trapstol og sidder med ved bordet. Det er vigtigt, at han starter med mad i hånden, og du skal så følge efter med skemad. Det er vigtigt, at han spejler sig i dig og at det at spise forbindes med noget spændende, dejligt og rart jf. tidligere brev :)
Du skriver "vi skal lokke mad i ham, og det er jo ikke nogen løsning" - og det kommer faktisk lidt an på, hvad du mener med lokke. Du skal naturligvis ikke presse ham eller presse maden ind i munden på ham, men du må meget gerne nøde ham. Du må gerne berøre hans læber med grød/mos, tilbyde ham mad i hånden eller holde lidt mad for ham, imens han sidder og slikker, smager, sutter - du må gerne dyppe f.eks. agurk eller ristede rugbrødsbjælker i grød eller mos og lade ham sutte på dette, så han smager, hvad det er du tilbyder - og derfor får interesse for det at spise. Og du må gerne følge efter med lidt på en ske. Så du på den måde hjælper ham lidt på vej :)
Det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af dagen kan variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, så han får lidt variation - både i smag, konsistens og udseende:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med havregrød eller anden grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen her...
Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 12.30...
Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping. Vand af kop.
Powernappen springes evt. over... Og skal som udgangspunkt ikke ammes om eftermiddagen mere, igen erstatter mellemmåltidet hans amning her. Hvis han stadig har brug for at sove om eftermiddagen og derfor brug for amningen, så sørg for at amme ham kortvarigt...
Aften 17.30-18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos, kød og fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Ammes og sover indtil næste morgen uden mælk og ammes så igen, hvorefter han sover lidt videre :)
Det er vigtigt, at du skruer hans indtag af mælk yderligere ned nu, og at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes mad i hånden, skemad, vand af kop - og først derefter mælk - det vil sige før middagslur og aften. Og så er det vigtigt, at du sætter ham i den høje stol, så han sidder rigtigt og hjælper ham med at holde fokus på det at spise.
Der er ingen tvivl om, at hans alder også spiller ind nu. Han er naturligt mere og mere bevidst, følger mere og mere med i, hvad der sker omkring ham og han kan let lade sig forstyrre og blive afledt af andre ting - når han f.eks. skal spise.
Hans uro og irritation hører også alderen til. Mange forældre synes, at netop 6 månederes alderen er lidt svær. Det kan godt føles som om, at man giver ham en masse, men kun får utilfredshed tilbage. Han virker bare utilfreds, du kan ikke gå fra ham, han kan ikke få fat i sit legetøj, kan ikke altid styre sine bevægelser, bliver frustreret, pjevser osv. og det er som om, at intet du gør rigtigt virker.. Det er naturligt hårdt, og samtidig er det også dejligt at mærke, at han nu begynder at have lidt mere egen vilje og udforskningstran, at han er tryg ved dig og tør vise dig sine nye sider :)
Der er så meget han gerne vil og også gerne vil sige, men naturligt ikke kan, fordi han ikke er ældre end han er, og derfor bliver det til pjevsen, piven, utilfredse lyde - og det er rigtig godt, at du er der for ham, lader ham sidde hos dig, mærke dig...
Og så kan det naturligvis også spille ind, hvis der er sygdom på vej. Du skriver, at han måske er ved at blive lidt snottet, og når der er sygdom på vej, så viser nogle børn det ofte ved at miste appetitten og afvise maden... Der kan derfor godt være noget i gære, som lige nu irriterer ham og som han naturligt igen ikke kan give udtryk for med ord :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit og held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske