Svar: Farvel til sutten - hvordan?
29. oktober 2018
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring, hvordan man bedst siger farvel til sutten:)
Det er som udgangspunkt en god idé at trappe gradvist ud af sutten. Hvis I stopper for hurtigt, og jeres datter ikke er parat, så er der stor risiko for, at hun vil begynde at sutte på sin tommelfinger - og den vane er meget svær at bryde... Derfor er det bedre, at hun har sutten i lidt længere tid, end at hun bruger tommelfingeren i stedet :)
Jeg vil anbefale, at I forsøger at holde fast i, at sutten ikke skal være i munden hele tiden, men kun bruges, når hun skal sove. Det er rigtig fint, at hun får den, når hun puttes til sin middagslur, og når hun puttes om aftenen, men i løbet af dagen, vil det være godt, hvis den ikke altid er i munden - ligesom den kan påvirke hendes tandstilling, så kan den også påvirke sprogudviklingen negativt..
Jeg vil foreslå jer, at I giver sutten en fast plads, hvor den ligger og venter på hende til hun skal i seng. Der kan være noget positivt i, at I ikke tager den fra hende og gemmer den væk, men sammen med hende lægger den på sin plads og laver en aftale med hende om, at nu ligger den der og venter - så hun ved, at den stadig er der, og så hun får den igen, når tid er :)
Hvis hun søger den i løbet af dagen, trækker jer med hen til sutten og tydeligt giver udtryk for at ville have den, så kan I naturligvis nogle gange give hende den, lade hende sutte lidt på den - og derefter skal hun så lægge den på plads igen. Det kan i disse situationer også være en god idé at tilbyde hende et alternativ - måske lidt at drikke eller noget at spise - tygge og bide i - så hun får noget andet i munden :)
Det er også en rigtig god idé, hvis I kan give hende en substitut for sutten. Hun har brug for noget andet at trøste sig med, når hun er træt, ked af det, sidder og hygger osv. altså i alle de situationer, hvor hun bruger sutten nu. Det kan være en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. Sutten er for hende en meget kær ven, og det gør ondt at skulle sige farvel til sin ven, det er rigtigt svært. Derfor har hun brug for noget nyt, som kan tage mere og mere over i takt med at behovet for sutten trappes ud.
I takt med at hun bliver ældre, har vænnet sig til at sutten kun er der, når hun skal sove og har fundet ud af at bruge en bamse, klud eller lignende som trøst og beroligelse, så kan I begynde at fjerne sutten helt. De fleste børn er dog i 3 års alderen, før de er parate til dette og bedst går det, hvis barnet selv viser interesse for at skulle af med sutten.
Det kan også være en god idé at læse bøger om at skulle smide sutten. Det kan være med til at pejle hende ind på, at det er ved at være tiden, at der skal ske noget nyt..
Nogen har stor glæde af at hænge sutte på et suttetræ, de findes i parker, på biblioteker, i indkøbscentre osv. Nogen har glæde af at sende sutterne til julemanden.. Nogen har glæde af selv at være med i processen og smider selv sutterne i skraldespanden i takt med at de bliver mørnede og slidte.. I må se, hvad tiden bringer hos jer, - der er stadig lang tid til :)
Når det bliver tid til at stoppe helt med sutten, så er det en god idé at gøre det på et tidspunkt, hvor der ikke sker store ændringer i hendes liv. Det kan være svært at sige farvel til sutten samtidig med, at man starter i børnehave, samtidig med at man skal smide bleen eller samtidig med, at man får en lillesøster eller lillebror... Det endelige farvel skal helst ske i en periode, hvor der er ro i hverdagen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske