Svar: Mad og sovevaner 5 måneder
25. maj 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Det lyder som en dejlig pige du har, men også en sulten pige. Jeg synes derfor at det vil være helt fint at du forsøger at give skemad 2 gange dagligt efterfulgt af bryst eller flaske.
Man må et eller andet sted tro på at børn er i stand til selv at regulere deres behov naturligt, således at hvis hun åbner munden og tager imod, så vil hun gerne og så er hun sulten. Det kan dog godt være nødvendigt ikke at tilbyde alt for store mængder på en gang, men i stedet at tilbyde to lidt mindre måltider. En almindelig portion er normalt mellem 1-2 dl og hun bør umiddelbart ikke få portioner der er større end dette. 1 dl grød/mos 2 gange dagligt er efter min mening bedre end 2 dl grød/mos 1 gang dagligt. Og så efterfulgt af mælk.
Derudover vil det være en god idé at du kun giver max 2 grødmåltider dagligt, når hun skal øges yderligere, så bør grøntsagsmos udgøre de øvrige skemåltider. Du kan også allerede nu give grøntsagsmos.
Som nævnt vil det stadig være nødvendigt at supplere med mælk ved siden af skemaden og da din datter jo har en flot vægtøgning, så har hun også stadig behov for meget mælk. Det er også sådan at så længe hun er under 9 mdr, så bør størstedelen af hendes indtag fortsat være mælk.
Med den alder hun har nu er det dog også vigtigt at I forsøger at lave en mere fast rytme for dagen, dvs en fast rytme for hvornår man spiser, får bryst, flaske, sover, bades osv. En god rytme om dagen smitter også af på nattesøvnen:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske