Svar: Putning om dagen
25. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Marie Louise
Da din datter nu er 6 mdr gammel, så kan det godt være at hun kan nøjes med to lure om dagen. Altså gå fra 3 daglige lure til 2 daglige lure. Lurene skal ligge formiddag og eftermiddag og de skal vare ca. 1½-2 timer stykket.
Nu er mit menneskesyn ikke positivitisk og jeg er normalt imod at putte børn ind i kasser og systemer, men lige netop i jerees situation tænker jeg at det kunne være en rigtig god idé at du prøver at indføre en helt fast rytme for dagen, og du skal også skæve til klokken.
I en fast plan indgår grød/mos måltider efterfulgt af flaske og putning. Samtidig er det nok en god idé, som du også selv er inde på, at barnevognen bruges til søvn og ikke til leg. Når hun har brug for at blive vugget, så må du prøve at vugge, for så at lade være, prøve lidt igen, stoppe osv. Man må dog sige at det at blive vugget ikke er så ringe endda, da det er med til at udvikle børns ligevægtssans:o) Men det er naturligvis uhensigtsmæssigt i længden, hvis hun ikke kan sove uden.
Når hun skal sove til natten, så fungerer det tilsyneladende. Derfor skal du prøve at gøre nogle af de samme ting om dagen, som du gør til natten. Hvis hun får nattøj på og puttes med dynen så gør det samme om dagen istedet for at pakke hende ekstra ind, som skulle I ud.
Nogle børn er mere følsomme end andre og de har ekstra meget behov for at vide at de ikke er alene. Når hun ikke kan se dig, bliver hun utryg og derfor liver hun op og viser sin taknemmelighed, når du kigger til hende, når hun har grædt. Hun er jo lykkelig for at se dig.
Hvis hun er meget ulykkelig over at blive puttet i barnevognen, så prøv at sætte dig med hende, svøbt i dynen. Ikke med øjenkontakt, bare med let berøring over panden og et psssyy, stille og roligt. Hjælp hende med at finde roen, så hun langsomt lærer at hun skal sove og ikke underholde.
Prøv også at lægge dig med hende på jeres seng, så hun putter med dig. Bruger hun sut, så læg hende med sutten og en sutteklud (stofble trukket igennem sutten) og lad hende sove sammen med dig.
Jeg ved godt at der nu ringer en masse alarmklokker om at hun jo skal lære at sove selv, ikke må få dårlige vaner osv osv, men lige nu drejer det sig om at få hende til at geare ned og lære hende at finde roen og det skal hun have hjælp til og du skal hjælpe hende til at geare ned, ved at du også selv gearer ned og finder ro.
Der findes forskellige bøger på markedet om søvn og det at lære sit barn at sove. Der er bl.a. 'Godnat og sov godt' og 'The no-cry sleep solution'. Sidstnævnte er for mig langt at foretrække, men ingen af dem er supergode. Du kan dog sagtens få noget ud af dem begge og du kan læse mere om dem i min bogguide.
Til sidst vil jeg lige sige at du skal være opmærksom på at hun måske kan have glæde af at få en flaske eller to mere, således at hun når op på måske 800-900 ml mælk i døgnet foruden grøden og mælken i mosen. Prøv derfor om du kan få mere i hende. Man sover trods alt bedre på en mæt mave:o) Sålænge at hun er under 9 mdr skal størstedelen af hendes indtag fortsat være mælk og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Det hele kan derfor skyldes at hun er sulten:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske