Brev:
Putning om dagen
25. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Putning om dagen
Hej Helen
Så har vi virkelig brug for et par råd igen.
Det drejer sig om vores datters søvn i løbet af dagen. Hun er 6 mdr., glad og sund, spiser 3 måltider om dagen og drikker derudover ca 500-600 ml mme. Hun bliver puttet mellem 19-20 og sover til kl 6 så natten er ikke noget problem. Men om dagen er hun blevet fuldstændig umulig at putte med mindre jeg går med barnevognen ude i 3-4 timer. Og det kan jeg jo ikke gøre hver dag selvom jeg gerne ville.
Vi bor på 3. sal, og har derfor anskaffet en ekstra barnevogn som hun sover i om dagen. Vi stiller hende ind på vores kontor hvor der er køligt og åbent vindue.
Når hun skal puttes bliver hun altså pakket som hvis vi skulle på tur, men det kan tage op til 1 time at få hende til at sove hvis det da overhovedet lykkes. Hun skal køres rundt i lejligheden, helst over dørtrinnet så det bumper godt, men så snart jeg slipper vognen, og selvom hun sover når jeg gør det, stikker hun i et hyl og græder som skulle hun dø. Hun når altså helt derop hvor det lyder som om hun næsten kvæles, og når jeg så ikke længere kan holde det ud og kigger ned til hende, smiler hun bare tilbage og leger med sin sut selvom hun er ildrød om øjnene og helt smadret (har fx. været til babysvømning med hende idag og hun er overdrevet træt, men ligger faktisk lige nu og pludrer, sejrsstolt over at mor måtte opgive putningen og skrive til dig istedet...)
Jeg plejer at dække barnevognen til så der er mørkt dernede, og nogen gange starter gråden allerede når jeg dækker til - det er ligesom et signal om at nu er det alvor, at nu skal hun sove, men hun vil bare ikke overgive sig.
Jeg har prøvet alt muligt, siddet ved siden af vognen og sunget uden at rokke den, spillet stille musik, fjernet det der dækker for lyset og ladet hende se ud, men alt dette holder hende bare vågen. Hun skal have mørke og ro for at sove.
Hvad drejer det sig om? Er hun bange for at jeg forsvinder? Skal jeg lade hende skråle igennem og lade vognen stå?
Vi har jo brugt hendes vogn til at have hende i fx når vi laver mad og hun kommer med i køkkenet - kan hun være forvirret over hvor hun skal sove og hvor hun skal hygge og lege? Skal hun have nogle fastere rammer for putningen om dagen? Har prøvet at putte hende i hendes seng om dagen, men det er helt umuligt, hun triller og pludrer og sparker dynen af..
Et andet problem er, at når det så lykkes mig at få hende til at sove, så vågner hun efter præcis 45 min., men er ikke udhvilet. Hun kunne sagtens sover meget længere, men så skal jeg igennem samme puttetur, og det lykkes sjældent at få hende til at sove igen. Når hun kommer op er hun bare sur og vranten indtil hun sover næste gang. Det er som om hun ikke rigtig får hul igennem til søvnen om dagen (med mindre jeg altså går ude med barnevognen) men sover overfladisk og aldrig helt nok.
Jeg håber virkelig at du har et par gode råd. Er lidt desperat.
Venligst
Marie Louise