Svar: Sovevaner 7½ mdr
25. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Hej Lise
Umiddelbart tænker jeg at din datter måske vågner fordi hun er tørstig. Jeg synes at det at sove fra kl 20 til næste morgen kl 4.30-5.00 er flot, når man kun er 7½ mdr gammel.
Der er to ting du kan prøve. Det ene er at give din datter en flaske f.eks. kl 23. Hun skal have den imens hun sover, således at hun bliver fyldt op i maven og dermed kan sove lidt længere hen på morgenstunden.
Den anden ting er at du giver hende noget vand at drikke om morgenen, hvis det er tørst det drejer sig om. Lige nu er det ved at blive lunere om natten og det vil kun være naturligt, hvis hun har brug for lidt væske undervejs.
For mig at se er det også helt naturligt at din datter har behov for at blive taget op og trøstet, at hun kan vågne om natten og finde trgheden og falde til ro igen, når hun kommer ind til jer. Hun er jo stadig kun en lille pige:o)
Det kan være en god idé for at bibeholde de gode vaner også fremover, at jeres datter så vidt muligt puttes i egen seng, men så har muligheden for at komme ind til jer om morgenen. De fleste børn vil meget gerne have lov til at komme ind til forældrene hen på morgenstunden, også når de når skolealderen.
Din løsning med først at prøve egen seng og herefter jeres og så at flytte hende til egen seng, er efter min mening okay. Det er vigtigt for hele jeres lille familie at tingene også foregår roligt og på en måde, som er rar for jer alle.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske