Brev:
Leg med spyt
18. oktober 2018
Alder:
2 år, 1 mdr.
Leg med spyt
Hej Helen
Jeg håber, at du har det godt.
Vi har en dejlig søn, Victor, på 2 år, som har en mani med at lege med sit spyt.
Det har varet i ca. 3 måneder. Han tager det fra munden og kommer det på alt, hvad han kommer i nærheden af. Han observerer, hvordan det løber, og hvordan det føles på de objekter, han nu engang udvælger. Han er meget optaget af det og gør det mere og mere.
Vi flyttede land i april. Han har skiftet vuggestue, og har skiftet stue (internt) igen i september. Jeg tænker umiddelbart, at det kan være en reaktion på stress/træthed (han gør det mere, når han er træt), eller også er han bare fascineret af spyttet og udforsker (han er også utrolig glad for vand på alle mulige måder).
Min partner er utrolig bekymret over denne mani, og vi har nu talt med pædogerne, den pædagogisk ansvarlige og deres bevægelsesterapeut, som hver især vil observere ham og drøfte deres indtryk med os.
Jeg er ikke så bekymret over det. Jeg griber kun ind, når vores søn kommer spyt på ting som er beskidte, f.eks. skraldespande, jorden, cykeldæk, andre børns legetøj, ting, der kan gå i stykker, el. lign.
Jeg forklarer ham først, hvorfor han ikke må komme spyt de steder, og giver ham så 2 for mig acceptable alternativer til, hvor han må gøre det, på sit eget legetøj.
For at give dig kontesten, har jeg selv skiftet job, arbejder mere end før, og min partner synes det er svært at være flyttet, så stemningen er ikke altid i top hos os.
Victor er generelt glad, sover godt, spiser godt, er aktiv, fræk, nysgerrig og grænsesøgende, som en 2-årig. Hans sprog udvikler sig meget lige nu. Han forsøger at efterligne utroligt mange ord, og har 3 sprog, dansk, fransk og portugisisk.
Hvad tænker du om denne mani og de eventuelle årsager til den?
Mange tak for dine input på forhånd.
Med venlig hilsen
Maria Louise