Svar: Motorisk og mental stimulering
Kære Katrine
Tak for dit brev og fine præcise spørgsmål :)
Motorisk stimulering dækker over kropslig stimulering. Det vil sige hjælpe barnet med at bevæge sig, bruge sin krop, trille, dreje, sparke, hoppe osv.
Mental stimulering dækker over samspillet med omgivelserne. Det vil sige pludren med dig, sikker blik-kontakt, aktivt brug af smil, kropskontakt og nærhed, se på dig, se på omgivelserne osv.
Men de to ting hænger naturligt sammen :)
Med den alder din datter har nu, så vil det være rigtig godt, at du stadig ligger hende på maven så meget som muligt. Udviklingen frem mod at krybe, kravle, sidde osv. foregår fra maveliggende stilling, og hun bør lægges på maven flere gange dagligt. Og så må du meget gerne lave bevægelege og øvelser med hende:
- Læg hende på ryggen og cykle med benene, imens du f.eks. "synger hjulene på bussen". Du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk, når du cykler med hendes ben osv. samtidig med, at du med sang og mimik også stimulerer hende mentalt.
- Læg hende på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå. Igen støtter du hendes motoriske udvikling, og når det lykkes, så kan I med blik-kontakt og samspil dele glæden ved at opleve sin egen krop, og det hun kan.
- Læg hende på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ og lad hendes underkrop rulle fra side til side. Tal samtidig stille og roligt, sæt ord på det I gør eller hvordan du tænker, at det føles, eller de signaler hun sender. Så hun igen både stimuleres motorisk og også oplever gensidig pludren med dig.
- Læg hende på maven og hjælp hende med at trille fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen. Læg hende evt. foran et stort spejl, så hun kan se sig selv og dig i spejlet ...
... og bliver motiveret til at strække sig op. I starten vil hun ligge på albuerne og til sidst komme op i strakt arm og derfra finde ud af at trille...
- Hjælp hende med at række efter noget legetøj. Sæt ord på, bevæg legetøj, rangler eller lignende, så hun kan høre det, se efter det, orientere sig efter det. De forskellige farver, former, mønstre, lyde stimulerer hende og giver hende mange forskellige indtryk - sanserne på virker både kroppen og hjernen.
- Lad hende holde rangler og andre ting i hånden, så hun mærker forskellige former og materialer, måske oplever at det giver lyd, når hun ryster det. Hæng ting op, som hun kan kikke efter og forsøge at få fat i - evt. putte i munden, når det lykkes at nå det...
- Syng sange med fagter som "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre viser, hvordan regnen falder, Peter klatrer osv. og hun kan stille og roligt hen af vejen begynde at efterligne din bevægelser.

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
- Bær hende på din arm og lad hende mærke og fornemme rummet I er i, se efter lyd og lys, sæt ord på, hvad det er I oplever sammen. Udnyt hendes lyst til at pludre mere og mere og giv hende tid til at svare.
Det er rigtig fint med salmesang og stimulastik :) Babysvømning eller et bad kan også give god stimulation motorisk og mentalt. Vandet hjælper hende med at bruge sig selv og sin krop - der er masser af bevægemulighed og dermed også bevægeglæde i vand - og samtidig er der masser af sansestimulering - både at mærke vandet på kroppen, de forskellige lyde vandet og omgivelserne giver, det ofte skarpe lys osv. Det kan nogle gange godt være overvældende i starten, men kan være rigtig god stimulation både motorisk og mentalt :)
Motorisk og mental stimulering er, som du skriver, derfor øvelser, leg, snak, sang mv.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Bekymring for sproglig og motorisk udvikling
Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...
6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...
Viden om børn:
Søvn
Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.
Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...
Dagtilbud til børn
Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.
Dagtilbud omfatter:
- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn
- Børnehaver for 2-6-årige
- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper
- Fritidshjem
- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.
Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.
Hvis I ønsker at få jeres barn...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.